שלא ימרחו אותך: מה אוכלים עם מצה?

מצה עם ממרח שוקולד

במיוחד לחג האביב: פוסט שלם על ממרחים טבעוניים, קנויים ותוצרת בית, שכיף לאכול עם מצה. הכל כשר לפסח, כמובן. יהיו כאן אופציות טבעוניות לממרחים קלאסיים כמו חמאה וממרח שוקולד, וגם לממרחים פחות שגרתיים כמו פסטו או כבד קצוץ טבעוני. לסיום נציע תוספות שיחזירו את הניצוץ גם לממרחים הסטנדרטיים ביותר.

וזה לא הכל, יש לנו באתר עוד המון מתכונים כשרים לפסח (עם ובלי מצה) כולל המלצות מיוחדות לליל הסדר.

ממרחים שאינם מכילים קטניות

ממרח שוקולד מצה עם ממרח שוקולד הוא כנראה השילוב הכי אהוב ומוכר. לשוקולד השחר הקלאסי יש גרסה טבעונית, שנמכרת בקופסה עם מכסה צהוב (גרסת הפרווה). כל שנה חברת השחר העולה מוציאה לממרח גרסה כשרה לפסח.

ממרח נוטלה הפופולרי הוא חלבי. אבל לצ'וקטה יש ממרח אגוזי לוז וקקאו פרווה, שהוא טבעוני. גם לממרח זה מוציאים לקראת פסח מהדורה כשרה לחג. ניתן גם להכין ממרח קקאו-אגוזי לוז עשיר וטעים בבית לפי המתכון של נטלי הולדינג או מהמתכון של ויגנטי.

טיפ מתוק: ממרח השוקולד ישמח לחלוק מצה עם חמאת בוטנים או ריבה.

ריבה – הרבה ריבות וקונפיטורות מוכנות הן טבעוניות כיוון שהן מכילות רק רכיבי פרי. את הריבה אפשר לשלב עם חמאה או חמאת בוטנים. וכמובן שניתן גם להכין בבית ריבת דלעת.

חמאה – חמאה עם מלח או בלי היא אחד הממרחים הכי פופולריים למריחה על מצה. גם טבעונים לא מוותרים על התענוג, ומכינים חמאה לפי אחד משלושת המתכונים המצוינים של TivonEat, שחלקם מתאימים לאוכלי קטניות בלבד או מחפשים חמאה טבעונית כשרה לפסח.

מטבוחה – מטבוחה משתלבת נהדר עם מצה. המצה מאזנת את החריפות של המטבוחה, והמטבוחה מרטיבה מעט את המצה. המטבוחה המשובחת מהמתכון של השף אבי ביטון, תתאים מאוד למצה. רוב סלטי המטבוחה הקנויים הם טבעוניים, ושטראוס יוציאו השנה (2022) את המטבוחה מסדרת אחלה בגרסה כשרה לפסח.

חרוסת – חרוסת היא אחד המאכלים הכי אהובים בשולחן הסדר, והיא גם נהדרת על מצה. ניתן להכין חרוסת בסיסית מוצלחת משלושה רכיבים בלבד או להשקיע טיפה יותר בחרוסת תפוחים, אגוזים וקינמון.

פיצה-מצה – פיצה-מצה היא אמנם לא ממרח, אבל עשינו לה הנחה כי היא ממש טעימה. הדרך הכי מהירה להכין פיצה-מצה היא למרוח רסק עגבניות או קטשופ על מצה, להוסיף מעל גבינה צהובה טבעונית ותוספות כמו זיתים ותירס, ולהכניס למיקרו לכדקה וחצי עד שהגבינה מותכת.
אם יש לך קצת זמן פנוי מומלץ להרטיב קלות את המצה מתחת לברז, לחכות כמה דקות ואז למרוח עליה רסק עגבניות או רוטב פיצה (קנוי או תוצרת בית) ולשים מעל גבינה צהובה טבעונית מגוררת או פרוסה (עדיף מוצרלה, כמו במתכון הזה) ולסיום להוסיף תוספות לפי הטעם. את הפיצה הזו מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות, עד שהגבינה מותכת.

אבוקדו – אבוקדו נהדר לא רק על לחם או בבוריטו, אלא גם עם מצה. אפשר למעוך אותו במזלג ולהוסיף מלח ופלפל או להשקיע ולהכין גוואקמולי.

ממרחים לאוכלי קטניות

גבינות – גבינות טבעוניות מתאימות מאוד למצה. תנובה אלטרנטיב תשווק השנה (2022) את ממרחי הסויה שלה (בטעם טבעי ועם שום ושמיר) במהדורה כשרה לפסח.

טיפ מפולפל: ממרח הסויה בטעם טבעי של תנובה אלטרנטיב הוא בעל טעם עדין מאוד. מומלץ להוסיף לממרח זה תבלינים כמו שום כתוש, פפריקה ופלפל שחור, ותוספות כמו זיתים, שום טרי או בצל מטוגן. אפשרות נוספת היא למרוח על המצה בנוסף לממרח גם פסטו, ממרח פלפלים או ממרח זיתים.

חומוס או ממרח עדשים – עוד שתי אפשרויות משביעות למריחה על מצה הן ממרח חומוס שתמיד מצליח או ממרח עדשים נהדר.

ממרח עדשים כתומות
ממרח עדשים כתומות. צילום: ראובן אילת

כבד קצוץ טבעוני – כבד קצוץ הוא אוכל יהודי מסורתי, שמתאים מאוד לאווירת החג. את המתכון של טבעוניות נהנות יותר קל להכין, והתוצאה מעולה.

סלט ביצים – סלט ביצים עם מיונז טבעוני ביתי או קנוי יהפוך את המצה שלך לארוחה משביעה.

פסטו – פסטו משתלב היטב עם מצה, ובמתכון שלנו לפסטו, רכיב מפתיע מצטרף לבזיליקום. מעל הפסטו אפשר להוסיף פרוסת גבינה צהובה טבעונית.

ממרח פסטו אפונה
ממרח פסטו אפונה. צילום: סיגל בן-דוד

טחינה – טחינה מככבת במטבח הטבעוני 365 ימים בשנה, והיא נהדרת גם כממרח למצה. אפשר להשתמש בטחינה גולמית, או להכין ממרח טחינה מתקתק או ממרח טחינה קלאסי. אם מתחשק לך לגוון, חצילים בטחינה או טחינה סלק עם צבע אדמדם משגע מהמתכון של בישול טבעוני שמח – יהיו בחירה טובה.

מיונז טבעוני משגע מחלב סויה או מיונז מטופו משיהבחירה בידיים שלך. כך או כך זה עוד שילוב מוצלח עם מצה. ישנם לא מעט סוגים של מיונז טבעוני ברשתות השיווק, ויש סיכוי טוב שחלקם ייצאו במהדורה כשרה לחג.

שווה להשקיע – תוספות שמתאימות למצות

אחרי שבחרת את הממרח, הגיע הזמן להשתולל עם התוספות. בעלי החיך המתוחכם יכולים לפזר מעט מלח גס או פלפל צ'ילי גרוס על מצה עם ממרח שוקולד. ילדים ייהנו לפזר מעל המצה מתוקים טבעוניים כמו שוקולד, ביסלי, במבה ובייגלה כשר לפסח. אפשר גם לחתוך ירקות בצורת עיניים, פה, אף ושיער, ולהפוך את עיצוב המצה לחוויה משפחתית.

תוספות שוות לממרחים מתוקים

  • מלח גס – לשילוב מנצח של מתוק ומלוח אפשר לפזר מעט מלח גס על ממרח שוקולד, חמאת בוטנים, ריבה או ממרח חלווה.
  • קוקוס – קוקוס לבן או קלוי, ייתן לכל ביס תוספת קראנץ' מהנה.
קוקוס – מעולה כתוספת לממרחים מתוקים
  • אגוזים – פקאן מסוכר או בוטנים קלויים ישדרגו כל ממרח מתוק.
  • ממתקים – יש הרבה ממתקים טבעוניים שיוצאים בגרסאות כשרות לפסח כולל ביסלי, במבה ואפילו בייגלה.
  • פירות – תפוזים מסוכרים, תותים, בננות (טריות או מטוגנות), תפוחי עץ ואגסים.
  • קצפת צמחית – אם כבר להשמין בחג, אז שיהיה מנחת.
  • שוקולד צ'יפס טבעוני – מריר או לבן (ואפשר גם שוקולד חתוך דק).

תוספות שוות לממרחים מלוחים

  • ירקות טריים – בצל, עגבנייה, מלפפון, פלפל, בצל ירוק, חסה וצנונית.
  • ירקות כבושים וחמוצים – לימון, מלפפון, זיתים, כרוב וכו'.
  • ירקות אנטיפסטי בתנור.
סלט אנטיפסטי בקערה
אנטיפסטי בתנור. צילום: אוריון אנטה
  • סחוג ועמבה יוסיפו עניין כמעט לכל ממרח.
  • אגוזי מלך או פקאן – יתאימו מאוד למצה עם גבינה או עם פסטו.
  • שימורי תירס וזיתים – יתאימו במיוחד כתוספת למצה-פיצה או למצה עם גבינה.

רוצה לדעת עוד ?

אפשר לשאול את התזונאית שלנו באתגר 22

כן, אני רוצה!
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך לקרוא