אפשר למנוע סוכרת!

מכשיר מדידת סוכר לצד קטניות ועדשים

3 נקודות על תזונה וסוכרת

  • מחלת הסוכרת לא נגרמת רק כתוצאה מאכילה מופרזת של סוכרים אלא גם מתזונה לא בריאה באופן כללי.
  • המנעות ממזון מהחי ומעבר לטבעונות עשויים לסייע במניעת סוכרת מאחר שמסייעים לירידה במשקל ומעלים את צריכת הסיבים היומית.
  • בנוסף, בשר בקר, דגים וביצים הם בין המזונות החשודים כמעלים סיכון לסוכרת. הסיבות לכך מגוונות כפי שתוכלו לקרוא להלן.

רקע: ישראל במקום השני בתמותה מסוכרת

מחלת הסוכרת היא אחת הדאגות הגדולות ביותר של מוסדות הבריאות בארץ ובעולם, לנוכח העליה המתמשכת בשיעור החולים במחלה והמתים מסיבוכיה. לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO) קרוב ל-350 מליון בני אדם סובלים מסוכרת ועד שנת 2030 מספרם צפוי להגיע ל-439 מליון! בישראל שיעור החולים עומד על 7.3% מהנשים ו-8.4% מהגברים. ישראל נמצאת במקום השני מבין מדינות OECD (אחרי מקסיקו) בשיעור התמותה מסוכרת. 

ישנם שני סוגים עיקריים של סוכרת. סוכרת סוג 1, שכונתה בעבר "סוכרת נעורים", מתפתחת בגיל צעיר כתוצאה מהרס מהיר של תאי הבטא בלבלב, שהם התאים המייצרים אינסולין – ההורמון המווסת את רמות הסוכר בדם. סוכרת סוג 2 – זו הסוכרת הנפוצה יותר (כ-90% מהמקרים), שמתפתחת לאט, ושיעורה גדל במספרים מבהילים בעשורים האחרונים. בעבר כונתה המחלה "סוכרת מבוגרים" משום שמרבית החולים בה בני 50 ומעלה, אך בעשרים השנה האחרונות ישנה עליה בשיעור החולים הצעירים יותר.

כשהמחלה מחמירה הגוף נדרש להזרקת אינסולין חיצונית, ומתקשה לאזן את רמות הסוכר הגבוהות, שמזיקות לכלי הדם וגורמות לשורה ארוכה של בעיות בכל המערכות בגוף – כולל עליה בסיכון לשבץ, מחלות כליה, מחלות לב, עיוורון, וכריתת גפיים (בין 70 ל-78% מכלל מקרי קטיעת הגפיים בישראל בין 1998 ל-2007 נבעו מסוכרת).

טבעונות למניעת סוכרת

לכאורה, נשאלת השאלה מה הקשר בין מניעת סוכרת לבין תזונה מהצומח – מאחר שהתופעה המרכזית שגורמת לנזקים בגוף היא רמות גבוהות של סוכר, נדמה שזו מחלה שקשורה רק לצריכת סוכרים. אך למעשה, מדובר במחלה מורכבת הרבה יותר, ובעלת גורמי סיכון שונים.

הסיבה העיקרית לתחלואה בסוכרת היא עודף משקל. מחקרים מעידים כי טבעונים נוטים להיות רזים יותר, ולנטייה זו יש יתרון במניעת המחלה. במחקרים שנערכו על קהילת האדוונטיסטים בארה"ב, שבה שיעור גבוה של טבעונים, האוכלוסיה היחידה שנמצאה במשקל תקין היתה הטבעונית. במחקר מ-2013 נמצא כי גם לאחר נטרול משתנים של גיל, מין וגזע, מדד מסת הגוף (BMI) הממוצע של הטבעונים היה 24.1, לעומת 28.3 אצל אוכלי-כל (הצמחונים באמצע – 26.1). ממצאים דומים עלו במחקרים שנערכו באירופה ובמזרח הרחוק.  

אישה ליד פירות ולפטופ

האנשים החשופים ביותר להתפתחות סוכרת ומחלות לב הם אלו שלוקים בסינדרום המטאבולי: השמנה בטנית, יתר לחץ דם, שומנים גבוהים בדם, סוכר גבוה, ו-HDL  (הכולסטרול "הטוב") נמוך. מחקר נוסף שנערך על האדוונטיסטים ופורסם ב-2011 ב-Diabetes Care – כתב העת המוביל במחקר הסוכרת, מצא כי בכל הפרמטרים למעט האחרון, לאוכלוסיה הצמחונית והטבעונית יש יתרונות בהשוואה לחצי-צמחונים ולאוכלי כל. היתרונות נשמרים גם לאחר נטרול של גורמי סיכון שכיחים.

לאור זאת, אין זה מפתיע שבקרב טבעונים שיעור נמוך של חולים בסוכרת. במחקר שפורסם ב-2009 ב-Diabetes Care נמצא כי 2.9% מהטבעונים היו חולים בסוכרת, בעוד שבקרב אוכלי-כל השיעור האמיר ל-7.6%. הסיכון לחלות בסוכרת נותר נמוך משמעותית בקרב טבעונים גם לאחר נטרול גורמי סיכון כגון גיל, מין ו-BMI גבוה.

טבעונות לטיפול בסוכרת

יד חותכת עגבניות לסלט

מה לגבי טיפול תזונתי בחולים בסוכרת? האם התזונה יכולה להשפיע על חומרת המחלה? נעשו מספר מחקרי התערבות באוכלוסיה חולה בסוכרת בשלב התחלתי. נמצא כי תזונה טבעונית סייעה בשיפור מצבם אף יותר מהדיאטה הסטנדרטית המומלצת לחולים אלו על-ידי איגוד הסוכרת האמריקאי. ככל הנראה, חלק מהאפקט היה עקב ירידה גדולה יותר במשקל בקבוצות שהיו בדיאטה טבעונית, אך לרוב זה לא היה ההסבר היחיד. ככל הנראה, הסיבה להשפעה המיטיבה של טבעונות על סוכרת היא השילוב בין הימנעות ממזונות בעייתיים מהחי ועליה בצריכת מזונות צמחיים המסייעים באיזון רמות הסוכר.

ביצים ועליה בסיכון לסוכרת

אחד המאכלים שנמצא קשר בינם לבין תחלואה בסוכרת הוא ביצים. מחקר שפורסם בכתב העת Diabetes Care, שכלל מעקב אחר תזונתם של 56 אלף רופאים ואחיות, מצא כי הסיכון לסוכרת בקרב גברים עלה בעשרות אחוזים בצריכה של 5 ביצים ומעלה בשבוע. צריכה של ביצה ביום או יותר נמצאה קשורה בעליה של כ-60% בסיכון לסוכרת אצל גברים וקרוב ל-80% אצל נשים בהשוואה לקבוצה שלא צרכה ביצים כלל, זאת לאחר נטרול משתנים רבים (ביניהם גיל, BMI ופעילות גופנית). הסיכון היה גבוה במיוחד בקרב המשתתפים שסבלו מכולסטרול גבוה (כמעט כפול אצל גברים, אך התוצאות לא היו מובהקות אצל נשים). ממצאים אלו קיבלו משנה תוקף בשתי מטא-אנליזות שמצאו כי הסיכון לסוכרת גבוה בעשרות אחוזים בצריכת 5-7 ביצים בשבוע. כמו כן, נמצא שבקרב חולי לב הסיכון לסוכרת היה גבוה ב- 70-80% אצל מי שצורכים ביצה ליום בהשוואה לאלו שצורכים ביצים פחות מפעם בשבוע או כלל לא.

ביצים נמצאו קשורות גם לסיכון לתמותה בקרב חולים בסוכרת. מחקר שמתבסס על נתוני מחקר הרופאים, מצא כי בקרב החולים בסוכרת הסיכון לתמותה עקב צריכת 5 ביצים ומעלה בשבוע היה יותר מכפול בהשוואה לנבדקים שצרכו פחות מביצה בשבוע.

ישנם ממצאים המצביעים גם על קשר בין צריכת ביצים לבין סוכרת הריון, מצב של רמות סוכר גבוהות בדם המתגלות במהלך ההריוו ומסכנים הן את האם והן את הילוד. במחקר שפורסם ב-2011 כחלק ממחקר אומגה, שהתבצע על יותר מ-3,000 נשים בהריון בשוודיה, נמצאה עליה בסיכון לסוכרת הריון של כמעט 80% בקרב נשים שצרכו ביצה ביום ומעלה (לאחר נטרול סטטיסטי של משתנים כגון גיל האשה, BMI, צריכת קלוריות, בשר, סיבים, ויטמין C ושומן רווי).

עדיין לא ברור מדוע צריכת ביצים קשורה לסוכרת. קשה לדעת האם הבעייתיות נובעת מכמות הכולסטרול הגבוהה בהן או שמא מהסיכון למזהמים שונים שעלולים לשבש את המערכת ההורמונלית ובכלל זה את פעולת האינסולין.

בשר וסוכרת: הסיכון בברזל מהחי

שורה של מחקרים מצאו קשר בין ברזל מסוג heme ועליה בסיכון לסוכרת. ברזל מסוג heme הוא ברזל שנמצא בדם בעלי החיים ומכאן שגם בבשרם, בייחוד באיברים פנימיים ובבשר בקר. ברזל הוא חומר מחמצן שבכמויות גבוהות עלול לפגוע ברקמות וככל הנראה גם לעודד עמידות לאינסולין עקב פגיעה בתאי בטא בלבלב (התאים המפרישים אינסולין).

במטא-אנליזות של מחקרים שנעשו בתחום נמצא כי בקרב אלו הצורכים כמויות גבוהות של ברזל מסוג heme ישנה עליה בסיכון לסוכרת שנעה בין 20% ל-30%. עוד נמצא כי אלו שמאגרי הברזל שלהם (הנמדדים על-ידי מדד בדם שנקרא פריטין) ברבעון העליון היו בסיכון גבוה ב-60-90% לפתח סוכרת.

דגים וסיכון לסוכרת

שאלת התפקיד של צריכת דגים בהתפתחות סוכרת שנויה במחלוקת בספרות המדעית. בדומה לביצים, דגים חשופים למזהמים רבים כגון דיוקסינים וכספית, העלולים לשבש את המערכת ההורמונלית. בחלק מהמחקרים נמצא קשר ברור בין צריכת דגים לבין עליה בסיכון לסוכרת ובמחקרים אחרים לא נמצא קשר. ככל הנראה הפער נובע מהשונות הגדולה בחשיפה למזהמים בין סוגים שונים של דגים ובין סביבות גידול שונות. מחקר מעניין שהתפרסם ב-2013 ב- Diabetes Care בדק קשר בין חשיפה לכספית בקרב בני 18-30 (שנמדדה על-ידי ריכוז הכספית בציפורניים) לבין תחלואה בסוכרת 18 שנה לאחר מכן, ומצא כי כאשר ריכוז הכספית גבוה ישנה עליה של 65% בסיכון לסוכרת.

מחקר שהתפרסם שנה קודם לכן באותו כתב-עת התמקד בקשר בין צריכת אומגה 3 מהסוג המצוי בעיקר בדגים (ובתוספים על בסיס אצות). הפעם היה מדובר במטא-אנליזה ששיקללה מידע מתוך 16 מחקרים עם יותר מחצי מליון משתתפים. במחקר ניסו לבדוק את ההבדלים הגיאוגרפים בסיכון לסוכרת ונמצא כי בארצות הברית צריכת דגים העלתה את הסיכון לסוכרת, באירופה היא לא הגנה מפניה ולא הזיקה ובמזרח הרחוק היא נמצאה מגנה. לנוכח הפיקוח הקלוקל על רמות הזיהום בתחום החקלאות מהחי בכלל והחקלאות הימית בפרט, אין לנו דרך לדעת האם הדגים שאנו אוכלים מכילים מזהמים שעלולים לתפקד כמשבשים הורמונליים המזיקים בין היתר ללבלב או לא.

גרף צריכת דגים
צריכת 8 מנות דג בחודש מעלה את הסיכון לסוכרת ב-12-15%. מתוך המאמר – Association of fish and n-3 fatty acid intake with the risk of type 2 diabetes: a meta-analysis of prospective studies.

סיכום

קטניות. היתרונות של הטבעונות בהגנה מפני סוכרת אינם רק ברכיבים המזיקים שאין בה – אלא גם בעושר התזונתי הקיים במזון מהצומח.

מהמחקרים עולה כי תזונה טבעונית עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לסוכרת, הן משום שנמצא קשר בין מזון מהחי לבין סוכרת, והן כי טבעונים נוטים להיות רזים יותר. הגורם המרכזי המגן מפני סוכרת בתזונה טבעונית הוא ככל הנראה סיבים תזונתיים, שקיימים אך רק במזון מהצומח. במטא-אנליזה שפורסמה בתחילת 2014 וכללה קרוב לחצי מליון משתתפים ומתוכם כמעט 20,000 מקרים של סוכרת, נמצא כי צריכת סיבים עשויה להגן מפני סוכרת, אך רק בצריכה של מעל ל-20 גרם סיבים ליום. צריכה של עד 20 גרם סיבים (הצריכה הממוצעת בישראל לפי סקרי משרד הבריאות) הקשר היה זניח למדי, ו-30 גרם סיבים כבר הפחיתו את הסיכון לסוכרת בקרוב ל-20%. 35 גרם סיבים (צריכה סטנדרטית למדי בתזונה טבעונית מאוזנת) הפחיתו את הסיכון בכ-30%. כלומר, היתרונות של הטבעונות בהגנה מפני סוכרת אינם רק ברכיבים המזיקים שאין בה – אלא גם בעושר התזונתי הקיים במזון מהצומח.

גרף סיבים תזונתיים
צריכה של 20 ג' סיבים ליום היא זניחה מבחינת הירידה בסיכון, בעוד שצריכה של 35-40 גרם סיבים כבר נותנת הגנה משמעותית יותר מפני סוכרת. מתוך המחקר: Dietary fiber intake and risk of type 2 diabetes : a dose – response analysis of prospective studies.
מקורות

 ריכוז נתונים על מחלת הסוכרת בישראל, הכנסת, מרכז המחקר והמידע משרד הבריאות. שנתון בריאות 2013.;
צמחונות, טבעונות

Tonstad, S., et al (2009). Type of vegetarian diet, body weight, and prevalence of type 2 diabetes. Diabetes Care,

Orlich MJ, Fraser GE. Vegetarian diets in the Adventist Health Study 2 : a review of initial published finding. Am J Clin Nutr. 2014;100:2–7.

Tonstad, S., Butler, T., Yan, R. & Fraser, G. E. Type of vegetarian diet, body weight, and prevalence of type 2 diabetes. Diabetes Care 32, 791–6 (2009).

Tonstad, S. et al. Vegetarian diets and incidence of diabetes in the Adventist Health Study-2. Nutr. Metab. Cardiovasc. Dis. 23, 292–9 (2013).

Manuscript, A. Vegetarian diets and blood pressure among white subjects: results from the Adventist Health Study-2 ( AHS-2 ). 15, 1909–1916 (2012).

Mishra, S. et al. A multicenter randomized controlled trial of a plant-based nutrition program to reduce body weight and cardiovascular risk in the corporate setting: the GEICO study. Eur. J. Clin. Nutr. 67, 718–24 (2013).

Orlich, M. J. et al. Vegetarian Dietary Patterns and Mortality in Adventist Health Study 2. JAMA Intern. Med. 173, 1230–8 (2013). Turner-mcgrievy,

G. M. et al. Decreases in Dietary Glycemic Index Are Related to Weight Loss among Individuals following Therapeutic Diets for Type 2 Diabetes 1 – 4. 1469–1474 (2011).

Turner-McGrievy, G. M., Davidson, C. R., Wingard, E. E. & Billings, D. L. Low glycemic index vegan or low-calorie weight loss diets for women with polycystic ovary syndrome: a randomized controlled feasibility study. Nutr. Res. 34, 552–8 (2014).

Kahleova, H. et al. Article : Treatment Vegetarian diet improves insulin resistance and oxidative stress markers more than conventional diet in subjects with Type 2 diabetes. 549–559 (2011).

Rizzo, N. S., Jaceldo-Siegl, K., Sabate, J. & Fraser, G. E. Nutrient profiles of vegetarian and nonvegetarian dietary patterns. J. Acad. Nutr. Diet. 113, 1610–9 (2013).

Tuso, P. J., Ismail, M.

H., Ha, B. P. & Bartolotto, C. Nutritional update for physicians: plant-based diets. Perm. J. 17, 61–6 (2013).

Marsh, K., Zeuschner, C. & Saunders, A. Health Implications of a Vegetarian Diet: A Review. Am. J. Lifestyle Med. 6, 250–267 (2011).

Thedford, K. & Raj, S. A vegetarian diet for weight management. J. Am. Diet. Assoc. 111, 816–8 (2011).

Rizzo, N. S., Sabaté, J., Jaceldo-Siegl, K. & Fraser, G. E. Vegetarian dietary patterns are associated with a lower risk of metabolic syndrome: the adventist health study 2. Diabetes Care 34, 1225–7 (2011).

Turner-mcgrievy, G. M. et al. Decreases in Dietary Glycemic Index Are Related to Weight Loss among Individuals following Therapeutic Diets for Type 2 Diabetes 1 – 4. 1469–1474 (2011).

H. et al. Vegetarian diet improves insulin resistance and oxidative stress markers more than conventional diet in subjects with Type 2 diabetes. Diabet. Med. 28, 549–59 (2011).

Chiu, T. H. T. et al. Taiwanese vegetarians and omnivores: dietary composition, prevalence of diabetes and IFG. PLoS One 9, e88547 (2014).

Agrawal, S., Millett, C. J., Dhillon, P. K., Subramanian, S. V & Ebrahim, S. Type of vegetarian diet, obesity and diabetes in adult Indian population. Nutr. J. 13, 89 (2014).

Le, L. T. & Sabaté, J. Beyond meatless, the health effects of vegan diets: findings from the Adventist cohorts. Nutrients 6, 2131–47 (2014).

Orlich, M. J. & Fraser, G. E. Vegetarian diets in the Adventist Health Study 2 : a review of initial. 100, 2–7 (2014).

Shridhar, K. et al. The association between a vegetarian diet and cardiovascular disease (CVD) risk factors in India: the Indian Migration Study. PLoS One 9, e110586 (2014).

Kahleova, H., Hill, M. & Pelikánova, T. Vegetarian vs. conventional diabetic diet – A 1-year follow-up. Cor Vasa 56, e140–e144 (2014).

Turner-McGrievy, G. M., Davidson, C. R. & Wilcox, S. Does the type of weight loss diet affect who participates in a behavioral weight loss intervention? A comparison of participants for a plant-based diet versus a standard diet trial. Appetite 73, 156–62 (2014).

Orlich, M. J. & Fraser, G. E. Vegetarian diets in the Adventist Health Study 2 : a review of initial. Am J Clin Nutr 100, 2–7 (2014).

בשר וברזל מהחי

Aune, D., Ursin, G., & Veierød, M. B. (2009). Meat consumption and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis of cohort studies. Diabetologia, 52(11), 2277–87.

Barnard, N., Levin, S. & Trapp, C. Meat consumption as a risk factor for type 2 diabetes. Nutrients 6, 897–910 (2014).

Zhao, Z. et al. Body iron stores and heme-iron intake in relation to risk of type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis. PLoS One 7, e41641 (2012).

Yang, W. et al. Is heme iron intake associated with risk of coronary heart disease? A meta-analysis of prospective studies. Eur. J. Nutr. 53, 395–400 (2014).

Orban, E., Schwab, S., Thorand, B. & Huth, C. Association of iron indices and type 2 diabetes: a meta-analysis of observational studies. Diabetes. Metab. Res. Rev. (2013).

Fang, X. et al. Dietary intake of heme iron and risk of cardiovascular disease: A dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. Nutr. Metab. Cardiovasc. Dis. (2014).

Pan, A. et al. Red meat consumption and risk of type 2 diabetes : 3 cohorts of US adults and an updated meta-analysis. Am. J. Clin. Nutr. 194, 1088–1096 (2011).

דגים ומזהמים

Zhou, Y., Tian, C., & Jia, C. (2012). Association of fish and n-3 fatty acid intake with the risk of type 2 diabetes: a meta-analysis of prospective studies. British Journal of Nutrition, 108(2012), 408–417.

Ruzzin, J., & Jacobs, D. R. (2012). The secret story of fish: decreasing nutritional value due to pollution? British Journal of Nutrition, 108(2012), 397–399.

Wylie-Rosett, J., Aebersold, K. B., & Conlon, B. a. (2012). Diabetes prevention: How important is geographic divergence regarding the role of fish intake? Diabetes Care, 35(13), 666–668

He, K., Xun, P., Liu, K., Morris, S., Reis, J., & Guallar, E. (2013). Mercury exposure in young adulthood and incidence of diabetes later in life: The CARDIA trace element study. Diabetes Care, 36(November 2012), 1584–1589. Grenon GL. Persistent organic pollutants and type 2 diabetes mellitus. 2013.

Xun, P., & He, K. (2012). Fish consumption and incidence of diabetes: Meta-analysis of data from 438,000 individuals in 12 independent prospective cohorts with an average 11-year follow-up. Diabetes Care, 35, 930–938.

Zheng, J.-S., Huang, T., Yang, J., Fu, Y.-Q., & Li, D. (2012). Marine N-3 Polyunsaturated Fatty Acids Are Inversely Associated with Risk of Type 2 Diabetes in Asians: A Systematic Review and Meta-Analysis. PLoS ONE, 7(September), e44525 Saverio Stranges,

Sabina Sieri et al (2010) A prospective study of dietary selenium intake and risk of type 2 diabetes

Zhang, M., Picard-Deland, E., & Marette, A. (2013). Fish and marine omega-3 polyunsatured fatty acid consumption and incidence of type 2 diabetes: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Endocrinology, 2013, 20–22

Virtanen, J. K., Mursu, J., Voutilainen, S., Uusitupa, M., & Tuomainen, T. P. (2014). Serum omega-3 polyunsaturated fatty acids and risk of incident type 2 diabetes in men: The kuopio ischemic heart disease risk factor study. Diabetes Care, 37(January), 189–196.

סיבים תזונתיים

Jenkins, D. J. A., Kendall, C. W. C, et al. (2012). Effect of legumes as part of a low glycemic index diet on glycemic control and cardiovascular risk factors in type 2 diabetes mellitus: a randomized controlled trial. Archives of Internal Medicine, 172(21), 1653–60

Yao, B., Fang, H., & Xu, W. (2014). Dietary fiber intake and risk of type 2 diabetes : a dose – response analysis of prospective studies. Eur J Epidemiol, 79–88.

ביצים

Li, Y., Zhou, C., Zhou, X., & Li, L. (2013). Egg consumption and risk of cardiovascular diseases and diabetes: a meta-analysis. Atherosclerosis, 229(2), 524–30

Shin, J. Y., Xun, P., Nakamura, Y., & He, K. (2013). Egg consumption in relation to risk of cardiovascular disease and diabetes: a systematic review and meta-analysis, (20), Li Y, Zhou C, Zhou X, Li L. Egg consumption and risk of cardiovascular diseases and diabetes: a meta-analysis. Atherosclerosis. 2013;229(2):524–30.

Houston DK, Ding J, Lee JS, et al. Dietary fat and cholesterol and risk of cardiovascular disease in older adults: the Health ABC Study. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2009;21(6):430–7.

Djoussé L, Gaziano JM. Egg consumption in relation to cardiovascular disease and mortality: the Physicians’ Health Study. Am J Clin Nutr. 2008;87(4):964–9.

Nakamura Y, Okamura T, Tamaki S, et al. Egg consumption, serum cholesterol, and cause-specific and all-cause mortality: The National Integrated Project for Prospective Observation of Non-communicable Disease and its Trends in the Aged, 1980 (NIPPON DATA80). Am J Clin Nutr. 2004;80(1):58–63

רוצה לדעת עוד ?

אפשר לשאול את התזונאית שלנו באתגר 22

כן, אני רוצה!

אולי יעניין אותך לקרוא