מה בסנדוויץ'?

ממרחי סנדוויצ'ים

טיפים להכנת כריכים לבית-הספר ולעבודה

ותודה ללורד סנדוויץ'

סנדוויץ' היה לורד אנגלי, מכור להימורים. כדי שלא יצטרך לפרוש משולחן המזל גם בזמני הארוחות הוא המציא את הכריך. מאז הפכה המצאתו לפתרון מצוין לארוחה מהירה בגן, בבית הספר, בעבודה ובטיולים. כשמשתמשים בלחם איכותי, הסנדוויץ' הופך לפינוק של ממש. מומלץ לבחור בלחם מחיטה מלאה, שערכו התזונתי גבוה יותר, ולבקר במאפיות מתמחות, שבהן תמצאו לחמים עשירים בתוספות שונות (זרעי פשתן, זיתים, אגוזים ועוד) – בדרך-כלל רוב הלחמים טבעוניים.

מה בסנדוויץ'?
מגוון ממרחים טבעוניים מתוך הכתבה "מה למרוח בסנדוויץ’ טבעוני" מהבלוג vegan high tech mom

חלבון מלא אצלך בכריך

מבחינה תזונתית, מילוי המבוסס על קטניות הוא מומלץ ביותר, משום שחלבון מלא – החיוני לגופנו – מתקבל כתוצאה משילוב של דגנים (הלחם לסוגיו) וקטניות. אם יש לכם בלנדר או מעבד מזון, תוכלו להכין כריכים בריאים במיוחד על בסיס ממרחי קטניות – ממרח עדשים, ממרח שעועית, ממרח טופו ועשבי תיבול ועוד.

אפשרויות המילוי הקטנייתיות הנפוצות ביותר הן ממרח חומוס, ותוצרי סויה: טופו מעושן, נקניקי סויה. גם פרוסת טופו (בטעם טבעי או מתובל) תעשה את המלאכה – במיוחד אם מתלווה לכריך ממרח עשבי תיבול שמשדרג את טעמה. אפשר למלא סנדוויץ' (ובעיקר פיתה) גם בפרוסות טופו מטוגנות.

בבתי הטבע ניתן למצוא סדרת ממרחי קטניות בשם "המתכון הסודי", המבוססים על סוגים שונים של שעועית, עדשים, ירקות ואגוזים.

ממרחים מומלצים נוספים

מה בסנדוויץ'?
ממרח פלפלים. צילום: ראובן אילת.
  • ממרחי ירקות: הממרח הכי אטרקטיבי לכריך (גם טעים, גם מזין) הוא ללא ספק האבוקדו – מועכים חצי אבוקדו במזלג, מוסיפים מלח, פלפל ולימון לפי הטעם – ו…סוף הדרך. ממרחים מומלצים נוספים הם ממרח חצילים (ביתי או מוכן), ממרח קישואים, ממרח עגבניות מיובשות (למשל זה המצוין של "פרג"), ממרח זיתים, או ממרח פלפלים קלויים.
  • ממרחי זרעים ואגוזים: ממרח הזרעים המוכר והנפוץ ביותר הוא כמובן הטחינה (העשויה מזרעי שומשום), אך ניתן להכין גם ממרחים מוכרים פחות, כמו ממרח אגוזי מלך מצוין או ממרח אגוזים עם טופו ויין.
  • ממרחי "גבינה": לאחרונה מתרבים הממרחים הצמחיים בסגנון "גבינה" על מדפי בתי הטבע, ולעתים גם רשתות הסופרמרקט. כדאי לטעום סוגים שונים ולמצוא את החביב עליכם, או להכין בבית, למשל – ריקוטה קשיו, או ממרח טופו עם זיתים.
  • ממרחים מתוקים: אם חשקה נפשכם בסנדוויץ פשוט עם ממרח שוקולד – דעו שיש לא מעט מותגים של ממרח שוקולד "פרווה" (גם "השחר" – עם מכסה צהוב) – ללא חלב, וקיימות גם מקבילות ל"נוטלה" – ממרחי שוקולד ואגוזים. חמאת הבוטנים הקלאסית היא אופציה טעימה נוספת. ממרח טבעוני מתוק וממכר שהיגר לאחרונה לישראל הוא ממרח עוגיות לוטוס (הטבעוניות אף הן). אופציה קצת יותר בריאה היא ממרח שוקולד וטחינה של "אחווה", המכיל 42% טחינה משומשום מלא.

שאר ירקות, ופירות

כאשר מילוי הכריך אינו מתוק, תוספת של ירקות לכריך תעשה רק טוב – היא גם משפרת את הטעם וגם את הערכים התזונתיים. מומלץ להוסיף לכריך פרוסות עגבנייה, מלפפון, בצל, פלפל או צנונית, עלה חסה, מלפפון חמוץ, כרוב כבוש, זיתים ועוד. אפשר לקחת ירקות גם לא בתוך הכריך, אלא כנלווים לו. וכמובן, אפשר ואף רצוי לקחת גם פרי – תפוח כל השנה, תפוז בחורף ואפרסק ומשמשים (הגוגואים הם רק בונוס) בקיץ.

מתכוני ממרחים טבעוניים נוספים

רוצה לדעת עוד ?

אפשר לשאול את התזונאית שלנו באתגר 22

כן, אני רוצה!

אולי יעניין אותך לקרוא