המנה שהתחפשה: נשף מסכות במטבח

מנות בתחפושות לכבוד פורים

כשהייתי ילדה כל פורים חלמתי שאצליח למצוא תחפושת כל כך מוצלחת שלא יזהו אותי. ספוילר: זה אף פעם לא הצליח. המנות וחומרי הגלם בפוסט זה עשו עבודה טובה בהרבה לקראת החג. חלקם התחזו למישהו אחר. אחרים לבשו מדי הסוואה, ולא השאירו שום רמז שהשתמשו בהם בהכנת המנה.

המטבח הטבעוני הוא מטבח מגוון ועשיר מאוד, והוא גם קרקע מושלמת למשחקים בתחפושות ובהתחזויות. למעשה אפשר להגיד שאצל חלקנו במטבח כל יום פורים. בחיפוש של חלק מהאנשים אחרי טעמים אהובים מהילדות נוצרו לא מעט מאכלים שמחקים בהצלחה רבה מנות כמו שניצל וחביתה, אבל בלי לפגוע בבעלי חיים.

בגודנס, המזללה הטבעונית ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב, מכינים ביצת עין שאף אחד לא יצליח להבדיל בינה לבין ביצת עין שאינה טבעונית (כמו שאפשר לראות בסרטון). את הכנת הביצה הזו נשאיר למומחים כי מדובר במשימה מורכבת במיוחד. אבל עם ההשראה הזו יצאתי לחפש מתכונים פשוטים שבעזרתם אפשר להכין מנות ברוח החג, גם בלי חומרי גלם מפונפנים או ידע מרשים בבישול.

הזוקיני שרצה להיות פסטה

אני פשוט משוגעת על פסטה, ולא משנה אם היא מוגשת ברוטב אליו-אוליו, עגבניות, שמנת או רוזה. בקיץ, כשמתחשק לי לאכול ארוחה קלה יותר, אני מכינה סלט פסטה או זודלס.

מה זה זודלס? טוב ששאלת. זודלס היא פסטה (או נודלס) שמכינים מזוקיני או מקישוא. זו מנה קלה ודיאטטית יחסית, שמתאימה גם למי שנמנעים מגלוטן. את הזודלס אפשר להכין בעזרת ספירולייזר, קולפן ג'וליאנים או קולפן רגיל. מומלץ להכין בפעם הראשונה זודלס לפי המתכון הזה, ובהמשך אולי לאלתר רוטב משלך.

זודלס. צילום: אלונה להב

אין שום סיבה להיצמד לזוקיני, הרבה ירקות יכולים להתחפש לפסטה צבעונית (או לנודלס): גזרים, בטטה, דלורית, קולורבי, צנון ואפילו מלפפון. מומלץ לבחור בירקות שמנמנים וארוכים כדי לקבל "רצועות ספגטי" מאורכות. ירקות שאפשר לאכול לא מבושלים (כמו זוקיני או גזר) אפשר לבשל בישול קצר במחבת עם שמן זית או להוסיף כמו שהם למחבת לערבוב קצר עם הרוטב.

ירקות קשים יותר, כמו בטטה, מבשלים במחבת עם קצת שמן זית על אש נמוכה-בינונית למשך כחמש דקות. לאחר מכן אפשר להוסיף רוטב או שום, עשבי תיבול, תבלינים, צנוברים קלויים, מיץ לימון וכדומה לפי הטעם. רק חשוב לא להגזים בבישול הירקות כדי לשמור על מרקם אל דנטה, בדיוק כמו בפסטה מחיטה.

שני רטבים שישתלבו נהדר עם פסטה מירקות הם רוטב פסטו ורוטב הלימון-זוקיני.

הכרובית מעמידה פנים שהיא אורז

מתכוני אורז (או קוסקוס, תלוי את מי שואלים) כרובית הם טרנד לוהט בארצות הברית מזה תקופה ארוכה. חומר הגלם למתכונים הללו הם פרחי כרובית שמפוררים במעבד מזון, בסכין או בפומפייה או פתיתים קפואים (בארץ ניתן לקנות פתיתים של סנפרוסט).

קוסקוס כרובית

את הפתיתים אפשר לאכול טריים או מבושלים, והם יכולים גם להחליף דגנים קטנים בהרבה מתכונים. רק חשוב להקפיד לא לבשל אותם יתר על המידה כדי שהם לא יהפכו ספוגיים. התוצאה תיראה דומה מאוד למקור, הטעם מעט שונה. בכל מקרה, מדובר בגיוון נחמד, נטול גלוטן ודיאטטי, שיהיה יופי של ארוחה קלה או תוספת למנה העיקרית.

ישנן מספר דרכים להכין קוסקוס כרובית. אבל השף בנגי'מין פורד, שהמציא את המנה, ממליץ לטגן את הפתיתים קלות בשמן זית, ואז לכסות את המחבת כדי לתת לפתיתים להתבשל באדים עד שיהיו מוכנים. סדר הפעולות הוא: מחממים שמן זית במחבת גדולה, מוסיפים תבלינים שאוהבים (למשל כורכום וזרעי כמון). לאחר מכן, מוסיפים בצל קצוץ ושום עד לריכוך. בשלב זה מוסיפים פתיתי כרובית ופלפלים קלויים קצוצים (גמבה, חלפינו וכדומה). מטגנים טיגון קצר, מכסים ונותנים לפתיתים להתבשל באדים למשך כחמש דקות. לסיום מוסיפים עשבי תיבול, מלח ופלפל.

אפשר להכין אורז כרובית עם פטריות ברוטב אסייתי לפי המתכון הבא של Vegan High Tech Mom.

בסלטים, פתיתי הכרובית סופחים היטב את טעמי הרוטב, ויכולים להתחפש לבורגול בסלט טאבולה או לקינואה בסלט זיתים ועגבניות מיובשות.

העדשים הופכות לחומוס

הכנת חומוס בבית אינה מלאכה מורכבת. אבל לגרגרי החומוס לוקח הרבה זמן להתבשל, ולא פעם ההכנה מתארכת. כדי לקצר עניינים, אפשר להשתמש בגרגרי חומוס קפואים משומרים, אבל אני מעדיפה להכין חומוס מעדשים כתומות לפי המתכון הזה.

בזכות התיבול המדויק וטעמן העדין של העדשים, הטעם של החומוס דומה מאוד למקור. זה חומוס שאפשר להכין בצ'יק צ'ק, ומהווה ארוחה בריאה וטעימה לצד פיתה וסלט למשל. כדאי להוסיף לו פטריות ובצל מטוגנים, צנוברים קלויים, חצילים מטוגנים ותוספות נוספות. וכמובן שיש לנו מתכון מוצלח גם למי שרוצה להכין חומוס קלאסי.

חומוס ביתי. צילום: סיגל בן-דוד

טיפ: העדשים מוכשרות לא רק בהתחפושת, אלא גם בהיעלמות. הן ימסו בקלות במרק או בכל תבשיל אחר שיש בו מספיק מים. כיוון שטעמן עדין, הוא לא יורגש בין יתר טעמי הירקות והתבלינים. זו דרך נהדרת להכניס קטניות לתפריט, בעיקר אם יש לך ילדים בררנים.

בפורים הזה כולם מתחפשים לדגים

אם זה נראה כמו דג ויש לזה טעם של דג – זה ממש לא חייב להיות דג. שלל חומרי גלם כמו טופו, סייטן וחומוס יודעים להתחפש לדגים בצורה מעוררת השתאות. רוצה לנסות? בפוסט תחליפי הדגים הגדול שלנו, מחכים לך המון טיפים ומתכונים להכנת דגים טבעוניים.

בנוסף, לכבוד פורים התחדשנו במתכון נוסף ברוח החג: סשימי טונה מאבטיח.

החומוס שולח נשיקות

מי השימורים של פחיות החומוס, שלרוב שופכים לכיור, הם למעשה אוצר! המים הללו נקראים אקווה פאבה, שזה בעצם שם לטיני מפוצץ לנוזל שמגיע מפחית שימורי קטניות (או למים בהם בושלו קטניות). מים אלה יודעים להתחפש לחלבוני הביצה. ויש אפילו מוצר שנקרא אקווה פאבה, ומכיל רק את מי החומוס.

בהקצפה, האקווה פאבה מתנהגים כמו חלבוני ביצה – הם לוכדים אוויר ויוצרים קצף גבוה ואוורירי. בדרך כלל מוסיפים לאקווה פאבה חומרים מייצבים כמו סוכר (עדיף סוכר שטחנו לאבקה בבית), שמייצר קצף סמיך ועמיד יותר וקרם טרטר שמקצר את זמן ההכנה ומסייע בהפיכת הקצף לגבוה יותר.

מי החומוס משמשים לאפיית מאפינס אווריריים ולהכנת מרנג (נשיקות), פבלובה, מוס שוקולד ואפילו חמאה ומיונז. העבודה עם מי החומוס היא פשוטה, והם גם לא מותירים טעם לוואי. כעקרון אפשר להשתמש במים משימורים של כל סוגי הקטניות או לבשל קטניות בעצמכם. עם זאת, מומלץ בחום להיצמד למים משימורי חומוס כי הם מייצרים את התוצאה הטובה ביותר.

כמה התחפושת של האקווה פאבה מרשימה? ערוץ 13 מזכיר את פאי הלימון של משק ברזילי, שנעשה בטכניקה זו כאחד הקינוחים הטובים בארץ, לצד קינוחים של כמה מהמסעדות הכי נחשבות תל אביב.

השתכנעת? הנה מתכונים מצוינים עם אקווה פאבה:

מי צריך שמנת כשיש טופו משי?

טופו משי הוא חומר גלם מדהים, שלא מספיק אנשים מכירים. הוא מתאים גם למתכוני קינוחים כמו עוגות ומוס, וגם להכנת רטבים וגבינות. טופו משי הוא "מתחפש מצטיין", ולאחר זמן מה בקירור הוא יקבל מרקם עשיר ואת הטעם של הרכיבים שערבבת אותו איתם, ולא משנה אם אלו מלח ולימון או שוקולד וסירופ מייפל. הוא גם בריא ודיאטטי יותר מהגרסה החלבית.

מוס שוקולד

האורחים שלך לא יאמינו לך שאין במתכונים המעולים האלה אפילו טיפת שמנת:

בונוס לאמיצים: קינוח עם שעועית

נסיים עם מתכון שבו שעועית מתחפשת גם לקמח וגם לביצה! הבראוניז האלה נראים כמו בראוניז רגילים ויש להם טעם נהדר, אבל הם ללא גלוטן ובריאים יותר. לא מדובר בעוד טרנד מוזר, הרשת מלאה במתכונים דומים והביקורות מעולות. אז אם ביכולתך להתגבר על החשש הראשוני, ממש שווה לנסות.


אז שיהיה לכולנו פורים שמח במטבח ובכלל. ואם הכנת את המתכונים בפוסט, ממש אשמח לשמוע מה חשבת.

רוצה לדעת עוד ?

אפשר לשאול את התזונאית שלנו באתגר 22

כן, אני רוצה!
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך לקרוא