טעים כמו דג: מתכוני דגים טבעוניים

חריימה טבעוני

אוהבת דגים ומעדיפה לתת להם לשחות בנחת? טבעוני ומתגעגע לחריימה? אספנו עבורך את מיטב הטיפים והמתכונים להכנת דגים טבעוניים שאף אחד מהחברים של נמו לא נפגע במהלך בישולם. רוצה לאכול בחוץ? המון מידע על מנות "דגים" טבעוניות במסעדות – בהמשך.

לא קשה למצוא היום ברשתות השיווק ובחנויות המתמחות בטבעונות תחליפי המבורגר, שניצל ונקניקיות איכותיים מן הצומח. תחליפי דגים מהמוכן, לעומת זאת, הם עדיין מעטים יחסית, והדעות עליהם חלוקות. ברור שזה עניין של זמן עד שיגיעו לארץ עוד תחליפי דגים שווים, אבל עד אז אין סיבה לוותר על מאכלים אהובים.

אפשר לבשל את מתכוני הדגים המעולים שבהמשך או להיעזר בטיפים שלנו כדי לשחזר את החריימה של אבא או את המנה ההיא מהמסעדה בברצלונה שממש אהבת. ולא קיפחנו, כמובן, את מי שרוצה לאכול בחוץ.

מתקשה להאמין שמנת דגים טבעונית יכולה להיות לא פחות טובה מהמקור? הסרטון הזה הוא במיוחד בשבילך. מנת החריימה הטבעונית שהערימה אפילו על השופטים של משחקי השף.

עקרונות להכנת דג מעלף מהצומח

בהכנת מתכוני דגים טבעוניים, יש למצוא חומר גלם שמזכיר במרקמו דג ושמסוגל לספוח טעמים בצורה טובה. כיוון שאוכלים גם עם העיניים, דמיון ויזואלי לדג – ייתן לך נקודות בונוס. השלב הבא הוא בחירת תבלינים, שיטות בישול ורטבים, שהטעם והריח שלהם מזכירים דג. ולבסוף, חשוב לזכור שזמני האפייה והבישול עלולים להשתנות עם החלפת חומר הגלם המרכזי במתכון.

מחליפים את הדג

טופו – טופו קשה סופח טעמים בצורה טובה. טעמו הנייטרלי הופך אותו מושלם לתיבול ולהשרייה במרינדות. בתוספת אצה טחונה וציפוי פריך, הוא יתאים במיוחד למתכוני אצבעות דג, המבורגר דג, סושי ופילה דג. ניתן לקנות טופו כמעט בכל חנות מזון, כולל רבות מהמכולות השכונתית.
סייטן – בדומה לטופו, טעמו הניטרלי של הסייטן הופך אותו לבסיס טוב למנות דגים. הוא יתאים במיוחד למתכוני פילה דג והמבורגר דג. אפשר לקנות סייטן ברשתות השיווק הגדולות, בחנויות טבע ובחנויות המתמחות במזון טבעוני.
גרגרי חומוס – הקטנייה האהודה היא בסיס מושלם לסלט טונה טבעוני.
גזר – הוא בצבע הנכון, ובעזרת חיתוך מדויק ושימוש במרינדה – יקבל מרקם וטעם של סלמון.
פטריות יער – מתאימות למתכוני דגים טבעוניים בזכות מרקמן הבשרני וטעמן העדין, שמזכיר לחלק מהאנשים טעמים שבאים מהים. פטריות יער אפשר למצוא ברוב רשתות השיווק הגדולות ואצל חלק מהירקנים.
ליצ'י – מרקמו דומה לזה של סביצ'ה, ועם השרייה ותיבול גם הטעם יהיה קרוב. בקיץ ניתן לקנות ליצ'י טרי ברבים מהסופרמרקטים, חנויות הטבע והירקניות. ליצ'י משומר מחזיקים בחלק מרשתות השיווק הגדולות, בחנויות הטבע ובחנויות המתמחות במזון אסייתי.

סביצ'ה טבעוני. צילום: Vegan High Tech Mom

עגבניות – עגבניות מקולפות, מבושלות וחתוכות שהוציאו מהן את הגרעינים – יכולות להוות בסיס למנות דגים נאים כמו סושי וסלט טונה אסייתי.
יובה ונתחי סויה – סופחים טעמים, ויכולים לשמש בסיס למנות כמו טונה טבעונית. את שניהם יש להשרות תחילה במים עד לריכוך – את היובה בקרים ואת הנתחים ברותחים. נמכרים בעיקר בחנויות למזון אסייתי, בחנויות המתמחות במזון טבעוני ובחנויות טבע.
פרי הג'ק (ג'ק פרוט) – פרי טרופי פחות מוכר במחוזותינו. המרקם הסיבי שלו מתאים מאוד לחיקוי דג במתכונים כמו לביבות, פילה והמבורגרים. את הפרי הטרי די קשה להשיג, אבל שווה לחפש אותו בשווקים ובירקניות המתמחות בפירות אקזוטיים. בצורתו המשומרת הג'ק פרוט נמכר בעיקר בחנויות טבע. חשוב לקנות ג'ק פרוט משומר במי מלח, ולא בסירופ.
פרחי בננה – פרי פופולרי מאוד בתאילנד, בהודו, בסרי לנקה ובפיליפינים. לפרחי הבננה יש מרקם רך ומחוספס, ולכן הם יכולים להחליף בהצלחה דג במתכונים מן הצומח. הם יתאימו במיוחד להכנת פיש אנד צ'יפס. פרחי בננה נמכרים בחלק מהשווקים ובכמה מהחנויות המתמחות במזון אסייתי.
לבבות דקל – שימורים שנמצאים כמעט בכל חנות למוצרי מזון, ויתאימו להכנת מקלות דג.

דגים לא חשים כאב? טעות! המחקרים מראים באופן חד-משמעי שדגים חשים כאב לא פחות מבעלי חיים אחרים.

חייבים לאכול דגים כדי להיות בריאים? טעות! את הערכים התזונתיים של הדגים אפשר לקבל ממזון מהצומח. בנוסף, במקרים רבים לאכול דג משמעו לאכול בעל חיים שסבל מטפילים, זיהומים ופצעים, וטופל באמצעות חומרי הדברה מסוכנים ומסרטנים.

דברים נוספים שכדאי לדעת על חיי הדגים ועל ערכים תזונתיים:

חמש סיבות טובות לא לאכול דגים

מה באמת קורה בתעשיית הדגים?

ומה עם אומגה 3? אגוזי מלך, צ'יה ופשתן הם מקורות עדיפים לחומצות השומן הבריאות האלה. לחצו לקריאה נוספת על אומגה 3.

טעמים מן הים: רטבים, תוספות ותבלינים לדג הטבעוני המושלם

אחרי בחירת חומר הגלם המתאים למנה שלנו, הגיע הזמן להעניק לה גם טעם.
אצות – אצות הן רכיב נפוץ במטבחי אסיה. בארץ הן נמכרות בעיקר בחנויות טבע ובחנויות לבישול אסייתי, אבל גם בסופרמרקטים ובמינימרקטים שיש להם מחלקה אסייתית. טעמן החזק והמלוח וריח הים שעולה מהן – הופכים אותן למועמדות מובילות לתיבול מנות "כמו דג".

  • אצות נורי – הן מוכרות בעיקר כאצות שאיתן עוטפים את הסושי. אבל האצות האלה מעולות גם למתכוני דגים טבעוניים: אצות שלמות ידמו עור של דג (למשל בהכנת פילה דג מהצומח) ואצות שמפוררים לתוך המנה, יוסיפו לה טעם שמזכיר דגים.
  • אצות וואקמה – אצות מיובשות שניתן להשתמש בהן בשתי דרכים כדי לקבל את טעם הדג הרצוי. האפשרות הראשונה היא להשרות את האצה למשך חמש דקות במים קרים, ולאחר מכן להוסיף אותה לתבשילים, סלטים ומרקים. האפשרות השנייה מתאימה במיוחד להכנת רוטב דגים מהצומח או ציר דגים טבעוני, וכוללת השרייה של האצה השלמה ברוטב או בציר לעשר דקות בלבד.

פרוסות או מיץ לימון – כיוון שמנות דג רבות מתובלות בלימון, מומלץ להוסיף לימון גם למנות דג טבעוני כמו פילה, אצבעות דגים ופיש אנד צ'יפס.

צלפים – מליחות הצלפים משתלבת היטב במנות דג טבעוני כמו פילה טופו.

חומץ תפוחים – מתאים למתכוני דג טבעוני כמו פילה או פיש אנד צ'יפס.

עשבי תיבול – עשבי התיבול שאיתם נהוג להכין דגים יתאימו גם כאן.

תבלין לדגים – לקיצור תהליכים, אפשר להשתמש בתערובות תבלינים ייעודיות לדגים, שנמכרות בסופרמרקטים, במעדניות ובחנויות תבלינים.

רטבים – אפשר לבחור בכל גרסה טבעונית לרוטב שהייתם אוכלים עם דג. למנות בניחוח אסייתי מומלץ להכין רוטב דגים תאילנדי טבעוני של אורן לוקסמבורג (מהבלוג של אורי שביט). גם רוטב הטרטר הטבעוני של שניקי ישדרג מנות דג מהצומח.

מתכוני כמו דגים מומלצים

חריימה

מקורו של החריימה בבישול צפון אפריקאי מסורתי. זוהי מנת דג המבושלת ברוטב אדום חריף, שיש לה אינספור גרסאות. החריימה זוכה לפופולריות רבה בישראל, ויעידו על כך מגוון המתכונים הטבעוניים שזכה להם:

חריימה טופו של השף אבי ביטון. צילום: אורי שביט

לא חייבים טופו:

חריימה טעים ומפתיע
חריימה טבעוני. צילום: אוריון אנטה

טונה

הכנת סלט טונה טבעוני היא פשוטה מאוד, לרוב משתמשים בחומוס ובמיונז טבעוני ביתי או קנוי. אבל יש גם מתכונים שבהם משתמשים בג'ק פרוט, ביובה ואפילו באדממה.

סלט טונה טבעוני. צילום: קוקי כיף

סלמון מעושן

סלמון מעושן נחשב למעדן שלא כולם יכולים להרשות לעצמם בשל מחירו היקר. למרבה השמחה הגרסה הטבעונית לסלמון היא גם מוסרית וגם שווה לכל כיס.

סלמון טבעוני. צילום: ‏‎VegaNati‎‏

אנחנו מקווים שאהבת את המתכונים הנהדרים והיצירתיים האלה להחלפת דגי סלמון. אפשר גם לקרוא עוד על הממצאים המדאיגים שהתגלו בבדיקות מעבדה של דגי סלמון.

פיש אנד צ'יפס וחברים

מהמנות הנדירות שישמחו גם את הילדים וגם את החברים שבאים בערב לצפות בטלוויזיה: פיש אנד צ'יפס טבעוני ואצבעות דג מהצומח.

פיש אנד צ'יפס. צילום: יגאל גיאת

קרפצ'יו וסביצ'ה

מנות דג נא מהצומח שנראות נהדר וירשימו את האורחים שלכם.

סביצ'ה אנונה והדרים של אביבית פריאל-אביחי. צילום: אורי שביט

סושי

אם אף פעם לא הכנת סושי לבד ומתחשק לך להתחיל, אל דאגה: המדריך המפורט להכנת סושי טבעוני של נופר יערי ילמד אותך לגלגל כמו המקצוענים. ברגע שהטכניקה ברורה, קל להשתולל עם המילויים.

סושי דרקולה סלק וספייסי מיונז. צילום: איילה כבאז

הרינג, המבורגר, גפילטע פיש, דג מלוח וממרח

אחרונים אחרונים חביבים בסדרת מתכוני הדגים הטבעוניים שלנו: הרינג, המבורגר, גפילטע פיש וממרח דגים מהצומח.

גפילטע פיש טבעוני של עומר
גפילטע פיש טבעוני. צילום: אלונה להב

דגים לשנה החדשה

שיהיה לכולנו דג שמח! בראש השנה מומלץ להחליף את ראש הדג בראש כרובית אפוי בתנור, בראש שום צלוי או בראש כרוב פרוס לסלט. עוד מלא טיפים ומתכונים לראש השנה טבעוני – כאן.

דגים בחוץ

מסעדות רבות מציעות מנות דגים טבעוניות: סלטי טונה, חריימה, המבורגר, סושי ועוד. עם זאת, במסעדות שאינן טבעוניות (בעיקר מסעדות אסייתיות) – לא פעם "מסתתרים" דגים ברוטב או בציר של מנה. למשל, רוטב דגים בפאד תאי או ציר דגים במרק מיסו. כן, גם כשבתיאור המנה לא מוזכרים רכיבים מהחי. לכן מומלץ תמיד לוודא שהמנה שרצית להזמין היא אכן על טהרת הצומח.
כמעט בכל סושיה יש גם אופציות טבעוניות, ולפעמים מאפשרים ללקוחות גם לבצע שינויים במנות. לרוב במקום דג יציעו לך סושי במילוי טופו, שהוא מקור נהדר לחלבון. רוצה מילוי שמזכיר דג נא? סושי במילוי פטריות שיטאקה או ירקות כבושים יהיה בחירה טובה. ברוב המסעדות יש לפחות מנה אחת עם ירק כבוש: קנפיו – הדלעת, שכבשה את סושיות ארצנו.
מבחר עצום של סושי מהצומח תמצאו במסעדת גרין רול הטבעונית בתל אביב. במסעדה יש מנות סושי קלאסיות לצד מנות יצירתיות ולא שגרתיות. תוכלו למצוא שם סושי עם יובה ו'קנטאנה רול' – סושי עם חמאת בוטנים וחלב קוקוס, בצל ירוק, בטטה, טופו, טמפורה, בציפוי אבוקדו, רוטב ויניגרט כוסברה ואגוזי מלך.

צילום: גרין רול

miso, האסייתית מרמת גן, היא סושיה טבעונית לחלוטין. במיסו מציעים מגוון מנות סושי בלי דגים, ואפילו גרסה מהצומח למרק טום יאם, שבדרך כלל מכיל רוטב דגים. אחת המעלות החשובות של סושיות טבעוניות, אגב, היא שנשים הרות יכולות לאכול בהן ללא חשש תולעים וטפילים.
לאחרונה החלו לצוץ ברחבי הארץ מקומות רבים שמוכרים פוקי בול. מקור מנת הפוקי בול במטבחי הוואי, ויש מי שקוראים לה סושי מפורק. לרוב מוכרים את המנה בהרכבה עצמית, כשהיא מכילה אורז, ירקות (אבוקדו, מלפפון, גזר וכו'), אצות וחלבון בצורת דג או טופו. על כל הטוב הזה מוסיפים גם רטבים לבחירה. כדי ליהנות מפוקי בול טבעוני מושלם אנחנו ממליצים לבחור מסעדת פוקי בול שהטופו שלה חתוך דק והושרה במרינדה.
במסעדת אלגריה הטבעונית, מציעים שלל מנות דג מהצומח: המבורגר דג טבעוני, כריך עם פריקסה או קבבוני ים ובימי שישי גם חריימה. אל חשש, גם מחוץ לבועת תל אביב תמצאו מנות דגים טבעוניות במסעדות. דוגמא אחת מיני רבות היא חומוס bar החיפאית שמגישה מנת חריימה טבעונית. וכמובן שזה רק על קצה המזלג, וקצרה היריעה מכדי לפרט את מגוון מנות הדג הטבעוניות שמגישים במסעדות בכל רחבי הארץ.


המתכונים, הטיפים והמנות שבפוסט זה הם רק חלק קטן מהשפע הקיים. פספסנו את המתכון האהוב עליך? יש לך עוד טיפים לבישול דגים טבעוניים נהדרים? נשמח לקרוא עליהם בתגובות.

רוצה לדעת עוד ?

אפשר לשאול את התזונאית שלנו באתגר 22

כן, אני רוצה!
guest
2 תגובות
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך לקרוא