תסמונת המעי הרגיז (IBS)

אישה שוכבת על הצד ומחזיקה את הבטן
  • תסמונת המעי הרגיז הינה הפרעה במערכת העיכול המתאפיינת באירועים חוזרים של כאבי בטן ושינויים ביציאות
  • התסמונת מתחלקת ל-3 תתי סוגים – מטופלים הסובלים בעיקר מעצירות, מטופלים שסובלים בעיקר משלשולים ומטופלים שסובלים מעצירות ומשלשולים לסירוגין
  • ישנם מספר טיפולים לתסמונת כולל טיפול תזונתי, נפשי ואף תרופתי במצבים מסוימים

מה זה תסמונת המעי הרגיז?

תסמונת המעי הרגיז (Irritable Bowel Syndrome ובקיצור IBS), הידועה גם בתור תסמונת המעי הרגיש, הינה הפרעה פונקציונלית במערכת העיכול (כלומר, אין לה הסבר אורגני הנובע מבעיה מבנית במערכת העיכול, גידול, דלקת וכדומה). היא מתאפיינת בכאבי בטן שקשורים גם למתן צואה ושינויים באופי היציאות, מרקמן ותדירותן וזאת בתדירות של לפחות 1 לשבוע במשך לפחות 3 חודשים.

תסמונת המעי הרגיז יחסית נפוצה, כאשר הנתונים מעידים על כ-10-15% מהאוכלוסיה שמאובחנים עם תסמונת המעי הרגיז, וההערכה היא שהמספרים בפועל גבוהים יותר משמעותית. ההימצאות של תסמונת המעי הרגיז גבוהה יותר בקרב נשים.

התסמינים של מעי רגיז יכולים לכלול: כאבי בטן, עצירות, שלשולים, עצירות ושלשולים לסירוגין, גזים, נפיחות וגיהוקים. 

תסמונת המעי הרגיז מחולקת ל-3 תת קטגוריות בהתאם למאפיין הדומיננטי:

  1. מעי רגיז עם תסמין דומיננטי של עצירות (IBS-C)
  2. מעי רגיז עם תסמין דומיננטי של שלשולים (IBS-D)
  3. מעי רגיז עם עצירות ושלשולים לסירוגין (IBS-M)

כיצד מאבחנים את תסמונת המעי הרגיז?

את האבחנה יש לבצע על בסיס תשאול מקיף והערכה רפואית הכוללת גורמים שונים כגון: גיל, היסטוריה משפחתית, תסמינים ותדירותם ועוד. בנוסף, יש צורך בביצוע בדיקות על מנת לשלול גורם אחר לתסמינים. בין הבדיקות הללו ניתן למצוא קולונוסקופיה, סיגמואידוסקופיה, תרבית צואה, בדיקה סרולוגית לצליאק, בדיקות אי סבילות למזון ועוד. הבדיקות הדרושות כמובן נתונות לשיקול הדעת של הרופא/ה המטפל/ת בהתאם למאפייני המטופל/ת.
ניתן לומר שתסמונת המעי הרגיז מאובחנת על דרך השלילה – לאחר ששוללים גורם אחר לבעיה ולאור תסמינים המתאימים לתסמונת, ניתן לאבחן שמדובר במעי רגיז. ישנם מקרים שממליצים להתחיל בדיאטת אלימינציה ולפי השפעתה לאבחן, אך גישה זו עלולה להוביל להארכת הזמן עד הגעה לאבחנה במידה ומדובר בגורם רפואי – המצריך טיפול מוקדם ככל הניתן.

מה הטיפול בתסמונת המעי הרגיז?

ישנם מספר סוגי טיפול בתסמונת המעי הרגיז. מטרת הטיפולים היא איזון וניהול התסמינים, ולעיתים יהיה צורך לנסות מספר טיפולים ואף לשלב מספר טיפולים על מנת להגיע לתוצאות אפקטיביות. כל מטופל/ת שונה וחשוב למצוא את מה שעובד עבורו/ה במסגרת יעוץ וליווי של אנשי מקצוע מתאימים. בין הטיפולים ניתן למצוא:

  • טיפול תזונתי – ישנם טיפולים תזונתיים בתסמונת המעי הרגיז כמו למשל הסרה (אלימינציה) של מזונות שמעוררים יותר גזים – כמו ירקות מצליבים וקטניות, או הסרה של רכיבים ספציפים – כמו לקטוז המצוי במוצרי חלב. בחלק מהמקרים מפחיתים את צריכת הסיבים ובחלק מהמקרים דווקא מוסיפים יותר סיבים (כתלות בסוג התסמונת). ישנה גם דיאטת FODMAP שבמסגרתה מסירים שורה של מזונות עם פוטנציאל לגרום למעי רגיז. כמו כן, בחלק מהמקרים יכול להיות שימוש בתוספי תזונה יעודיים. חשוב לבצע את הטיפול התזונתי בליווי איש/אשת מקצוע המתמחה בתחום – כלומר, תזונאי/ת קליני/ת עם ניסיון בטיפול בגסטרואנטרולוגיה.
  • טיפול נפשי וניהול מתחים – מאחר ולחץ וחרדה יכולים להגביר תסמינים באנשים עם תסמונת המעי הרגיז, ישנו שימוש בטיפולים להורדת דרגות הסטרס והחרדה וכן פיתוח כלים להתמודד איתם. בין אלו ניתן למצוא פסיכותרפיה, יעוץ פסיכולוגי קוגניטיבי-התנהגותי, תרגול מיינדפולנס, מדיטציה, היפנוזה ואף טיפולים תרופתיים. 
  • פעילות גופנית יומית
  • טיפול תרופתי – אופציה זו בד"כ שמורה למטופלים ולמטופלות שהאמצעים האחרים לא שיפרו את מצבם. יש מגוון של תרופות שיכולות להיות בשימוש בתלות בתסמיני המטופל והערכתו הרפואית. ביניהן ניתן למצוא נוגדי דיכאון מסוגים מסוימים, אנטיביוטיקות, תרופות יעודיות לתסמונת המעי הרגיז ועוד.

לפני הטיפול ובמהלכו ישנה חשיבות לניטור של תסמינים, יציאות וכן גורמים שיכולים להשפיע עליהם כמו תזונה (על ידי יומן אכילה) וסטרס.

קערות עץ עם קטניות שונות
טיפול תזונתי יכול לכלול הסרת קטניות או לקטוז מהתזונה. חשוב להעזר באיש/אשת מקצוע המתמחה בתחום.

השורה התחתונה

תסמונת המעי הרגיז היא תסמונת שכוללת תסמינים חוזרים ונשנים במערכת העיכול כגון כאבי בטן, שלשולים/עצירויות/שלשולים ועצירויות לסירוגין וכן תסמינים נוספים כגון גזים, נפיחות וגיהוקים. התסמונת יחסית שכיחה ויש לה השפעה על איכות החיים של המטופלים והמטופלות. אם הינך סובל/ת מתסמינים במערכת העיכול מומלץ לא "לאבחן" את עצמך לבד אלא לפנות ליעוץ גסטרואנטרולוגי על מנת לעבור הערכה רפואית מסודרת והכוונה לטיפול. במידה וכבר אובחנת ישנם מספר טיפולים שיכולים להיות שימושיים לאיזון וניהול התסמינים כולל טיפול תזונתי, פעילות גופנית, טיפול נפשי-רגשי ובמצבים מסוימים גם טיפול תרופתי.

ניתן לצרוך תזונה מבוססת צומח גם עם תסמונת המעי הרגיז. באמצעות התאמות מותאמות אישית ניתן להנות מכל היתרונות של תזונה מבוססת צומח וגם לאזן את התסמינים האופיינים לתסמונת.

רוצה לדעת עוד ?

אפשר לשאול את התזונאית שלנו באתגר 22

כן, אני רוצה!

אולי יעניין אותך לקרוא