מה אוכלים טבעונים בראש השנה?

תפוח אדום עם לב בתוכו

ראש של דג, תפוח בדבש ובשר כבש – הם מאכלים אופייניים של שולחן ראש השנה, אז מה עושים הטבעונים? אלו תחליפים קיימים עבורם? ריכזנו במיוחד בשבילכם את כל המידע הדרוש במאמר אחד, ואפילו יש מתכונים!

בצלחת הברכות על שולחן החג של ראש השנה, פעמים רבות נראה מאכלים מן החי כגון בשר כבש או ראש של דג. רוב הטבעונים גם יימנעו מהדבש המוגש לצד התפוח. אז מה טבעונים אוכלים בראש השנה? ואיך חוגגים את ראש השנה טבעוני בלי לדלג על הברכות?

ברכות ראש השנה

למעשה הברכות הבסיסיות והמאכלים המסורתיים הנלווים אליהן הם טבעוניים:

  • "קרא – יקרע גזר דיננו" – הקרא היא ככל הנראה מין של דלעת או ירק אחר ממשפחת הדלועים. אפשר להכין דלעת וירקות כתומים אחרים בחלב קוקוס, או מרק בטטה ודלעת.
  • "רוביא – ירבו זכויותינו" – לרוב מזוהה כשעועית לוביה, ובחלק מהעדות גם מזוהה עם הפול. הקטניות האלו יכולות להיות חלק מהמנה העיקרית לחג ראש השנה טבעוני, כי הן תורמות לתחושת שובע ומזינות במיוחד.
  • "כרתי – יכרתו שונאינו" – כרישה, שהיא חלק ממשפחת הבצל והשום.
  • "סילקא – יסתלקו חטאתינו" – סלק, שלעתים מוגש כתבשיל או מוחלף בעלי סלק (מנגולד).
  • "תמרי – יתמו עוונותינו" או "יתמו אויבנו" – זהו כמובן התמר, שאפשר לאכול אותו כפי שהוא, או כסילאן המהווה תחליף לדבש.

ראש דג או ראש של כבש – תחליפים מילוליים ותחליפים לחיך

בבחירת התחליף לראש הדג ישנן שתי אפשרויות: התחליף המילולי והתחליף החזותי. כתחליף לראש ("שנהיה לראש ולא לזנב"), טבעונים בוחרים הרבה פעמים בראש שום צלוי בתנור, ראש סלרי או ראש כרובית שניתן לאפות בשלמותו ברוטב או לפרק לפרחים (יאמי!). אופציה נוספת היא ראש כרוב, שניתן לפרוס לסלט. מי שמחפשים תחליף דומה לדג במראה ובטעם, יבחרו להכין גפילטע פיש טבעוני כמנה ראשונה חלופית לגפילטע פיש המסורתי.

גפילטע פיש טבעוני, עם ריח וטעם של ים. צילום: אלונה להב

דבש

פרשנים קבעו שהדבש המוזכר בתורה אינו דבש דבורים, אלא דבש תמרים (סילאן). בגמרא מוסבר בפשטות: "ודבש אלו התמרים" (ביכורים א). התמרים הם ממילא ממאכלי החג המסורתיים. מומלץ במיוחד לחפש על המדפים את הסילאן הטהור, שמכיל רק תמרים ללא סוכר או ממתיקים אחרים. מי שלא אוהב סילאן יוכל למצא את תחליף הדבש הטבעוני עם השם המתוחכם WANNABee של חברת Vega. אגב, מי שאוהבים את הטעם הנוסטלגי של דובשניות – ישמחו לגלות שמרבית הסוגים הנמכרים בארץ אינם מכילים דבש או רכיבים אחרים מהחי, שווה לבדוק ברשימת הרכיבים.

מאכלים נוספים

מרבית המאכלים האחרים המקושרים למנהגי ראש השנה הם טבעונים – רימון, גזר, חבושים ושום.

וכמובן איך אפשר בלי החלק הכי חשוב בראש השנה? הארוחה כמובן!

אפשר להכין מגוון מנות טבעוניות מדהימות שיתאימו בדיוק לערב ראש השנה, מעוגת דבש תמרים מדהימה ועד סלט רימונים סתווי.

נסו את אחד המתכונים שלנו לראש השנה, ולא תצטערו!

רוצה לדעת עוד ?

אפשר לשאול את התזונאית שלנו באתגר 22

כן, אני רוצה!

אולי יעניין אותך לקרוא