חטיפים ביתיים לכלבים: מתכונים והמלצות

כלב אופה

בשביל הפוסט הצטיידתי בכלבה בררנית, תנור אפייה וקצת זמן פנוי, ואפיתי חטיפים טבעוניים להולכים על ארבע. על הדרך למדתי שיש מזונות של בני אדם שיכולים להיות יופי של חטיפים לכלבים, בדקתי מה החטיפים הטבעוניים שמציעות חנויות החיות והתייעצתי עם וטרינר אלו פינוקים (קנויים ותוצרת בית) מומלצים יותר. כל המידע, ההמלצות והביקורות – בהמשך.

לרקסי באהבה: מתכוני חטיפים טבעוניים לכלבים

כלבת הבית צ'יזלי, הקרויה על שם מותג גבינה טבעונית, היא כלבה בררנית במיוחד. לא פעם אני מציעה לה נשנוש, והיא מעקמת את האף או לוקחת אותו רק כדי לטנף איתו את השטיח. ככה זה כשלא עומדים בסטנדרטים הקפדניים של כלבה שהעבירה את חודשי חייה הראשונים בעמותה.

נכון שיש בשוק כמה חטיפים טבעוניים לכלבים (עליהם אפרט בהמשך). אבל יש הרבה מעלות לאפייה ביתית: אפשר להימנע בקלות מחומרי טעם וריח וחומרים משמרים, לבחור בחומרי גלם איכותיים ולשנות את המתכון בהתאם להעדפות והרגישויות של הכלבלב או הכלבלבה. ואם זה לא מספיק, אפייה ביתית לרוב גם משתלמת כלכלית.

חדורת אמונה באפייה ביתית ואחרי התייעצות עם מרפאה וטרינרית אדיר שיפרון לגבי חומרי גלם בטוחים לכלבים יצאתי להרפתקאות במטבח, והכנתי חטיפים טבעוניים לצ'יזלי ולחבריה. ועכשיו הגיע הזמן לחלוק את המתכונים והרשמים.

מכינים עוגיות חותכנים לכלבים

כל חומרי הגלם בהם השתמשתי בטוחים לכלבים. עם זאת, ד"ר שיפרון המליץ להתחיל תמיד עם כמות קטנה של מזון חדש, כדי לוודא שהוא לא גורם לכלב לרגישות במערכת העיכול. בחטיפים תוצרת בית עדיף לחשוף, אם אפשר, לכל חומר גלם חדש לחוד כדי שאם תופיע רגישות יהיה ברור מה גרם לה.
בנוסף, הוא הדגיש שבמקרים בהם בעל החיים לא בריא ב-100% (ובעיקר אם הוא סובל מאלרגיות, בעיות עור, כבד, לבלב או ריאות) – לא לתת שום מזון או חטיף חדש בלי להתייעץ עם המרפאה הווטרינרית.


באפייה לכלבים ד"ר שיפרון ממליץ על כללי האצבע הבאים:

  • להעדיף קמח מלא.
  • למרות שרוב המתכונים שמפורסמים ברשת כוללים סוכר, מייפל וכו' – לא להמתיק את החטיפים.
  • חטיפים יכולים לכלול שומן (כולל שמן קוקוס, השמן שכולם מדברים עליו), רק שחשוב להשתמש בכמות קטנה בלבד.

איך מכינים חטיפים בלי ביצה? טוב ששאלת!

בעוגיות תפקיד הביצה הוא לרוב "להדביק" את התערובת, ויש לא מעט רכיבים אחרים שיעשו את העבודה בצורה לא פחות טובה. הפעם השתמשתי בבננה, בצ'יה וברסק תפוחים. אפשרות נוספת, שמתאימה לחטיפים לכלבים, היא פשתן טחון.

למידע על החלפת ביצה (כולל אופן השימוש בפשתן) בכל סוגי המתכונים>>

המפתיעות לטובה: עוגיות בטטה בניחוח תפוחים

מצרכים:

  • בטטה מקולפת וחתוכה לחתיכות בגודל אחיד
  • 1/2 1 כוסות קמח לבחירתך
  • 1/2 1 כוסות שיבולת שועל דקה
  • 1/4 כוס רסק תפוחים (תפוחים טריים מרוסקים או רסק קנוי ללא תוספת סוכר)
עוגיות בטטה ושיבולת שועל

הוראות הכנה:

  1. לחמם תנור לחום של 180 מעלות.
  2. לרפד תבנית בנייר אפייה, ולקמח מעט.
  3. לבשל את הבטטה בסיר עם מים רותחים על להבה גבוהה-בינונית עד לריכוך (לוקח כעשר דקות). לסנן את הנוזלים, לתת לבטטה להתקרר קצת ואז למעוך אותה.
  4. לקחת כ-3/4 כוס בטטה מעוכה, ולערבב אותה יחד עם יתר המצרכים עד שהבצק אחיד. אם הבצק יבש מדי – להוסיף עוד בטטה, אם הבצק רטוב מדי – להוסיף עוד קמח.
  5. להעביר את הבצק לתבנית המקומחת, וללוש לצורת כדור.
  6. לרדד עם מערוך (מומלץ להניח נייר אפייה בין הבצק למערוך כדי למנוע הידבקות) עד שהבצק בגובה של כחצי סנטימטר.
  7. ליצור צורות עם חותכני עוגיות או בעזרת סכין.
  8. להכניס לתנור למשך 25-30 דקות עד שהעוגיות זהובות.
  9. לצנן היטב, ולשמור בכלי אטום בטמפרטורת החדר, במקרר או במקפיא.

דבר הכלבה: אחרי שסירבתי בתוקף לאכול את הבטטה המבושלת, והבעתי את דעתי ביצירת אמנות קונספטואלית של קונפטי פירורים על השטיח, הייתי סקפטית לגבי העוגיות. אבל היה טעים לי, שזה ציון ממש גבוה, ואפילו הסכמתי לבצע קצת תרגילים בתמורה.

דבר חברי הכלבה: תביאי עוד! כולם היו מרוצים: הגרגרנים שאוכלים הכול והבררנים שלא שמעו שלא נובחים איכס על אוכל.

דבר האופה: מתכון פשוט להכנה, שממלא את הבית בריח נעים. מתוך סקרנות לקחתי ביס, וכנראה שלעצמי אמשיך להכין מאפינס שוקולד.

הפייבוריטיות: עוגיות חמאת בוטנים וגזר

מצרכים:

  • 1/2 2 כוסות קמח לבחירתך
  • גזר בינוני מרוסק בפומפייה לעובי בינוני
  • כוס מים
  • כוס חמאת בוטנים טבעית ללא קסיליטול, שקטלני לכלבים (אפשר להחליף חלק מהכמות או את כולה בטחינה)
  • כף צ'יה מעורבבת עם 3 כפות מים (אפשר להחליף את התערובת הזו ברבע כוס רסק תפוחי עץ או בחצי בננה מרוסקת)
עוגיות חמאת בוטנים וגזר

הוראות הכנה:

  1. לחמם תנור לחום של 180 מעלות.
  2. לשפוך את כף הצ'יה ושלוש כפות המים לכלי קטן, לערבב ולהניח בצד לכמה דקות.
  3. לרפד תבנית בנייר אפייה ולקמח מעט.
  4. להעביר את הקמח לקערה גדולה, להוסיף אליו את הצ'יה שספחה את הנוזלים – ולערבב.
  5. להוסיף את יתר החומרים, וללוש לצורת כדור עד שהכל אחיד.
  6. לרדד עם מערוך (מומלץ לשים נייר אפייה מעל הבצק) עד שהבצק בגובה של כסנטימטר. אפשר להיעזר גם בידיים.
  7. ליצור צורות עם חותכני עוגיות או עם סכין.
  8. להכניס לתנור למשך 18-20 דקות עד שמזהיב.
  9. לחכות עד שמתקרר, ולשמור בכלי אטום בחוץ, במקרר או במקפיא.

דבר הכלבה: אם תמשיכי ככה יש לך עתיד במטבח, ולא מעניין אותי כמה שנים נשים נאבקו כדי לצאת משם.

דבר חברי הכלבה: כמעט ואיבדו יכולת נביחה מרוב התלהבות.

דבר האופה: את חטיפי חמאת הבוטנים האלה הכנתי בהשראת המון מתכונים שהכילו סילאן, סוכר או מייפל. קיוויתי שתוספת גזר תצליח להחליף את הממתיקים האלה. למרבה המבוכה, הסתבר שהרגלי האכילה שלי פחות טובים משל כלבת הבית, ואני לא מסוגלת להתמודד עם הקונספט של עוגיות לא מתוקות. בקיצור, לכלבה אין מה לדאוג, אני לא אגמור לה את החטיפים. מזל שיש מוס שוקולד בעולם.

הכי פשוט: חטיפי בננה וטחינה

מצרכים:

  • 1/2 1 כוסות שיבולת שועל (קוואקר)
  • בננה בשלה
  • חצי כוס טחינה גולמית
עוגיות בננה ושיבולת שועל

הוראות הכנה:

  1. לחמם תנור לחום של 180 מעלות.
  2. לרפד תבנית גדולה בנייר אפייה.
  3. למעוך את הבננה טוב-טוב.
  4. לערבב היטב את הבננה, שיבולת השועל והטחינה.
  5. ליצור מהתערובת כדורים קטנים ולסדר בתבנית ברווחים קטנים.
  6. להכניס לתנור ל-10 דקות או עד שהעוגיות מזהיבות.

דבר הכלבה: אני פחות בעניין של בננות.

דבר חברי הכלבה: היה טעים מאוד, תבואי גם מחר.

דבר האופה: כאמור אני אוהבת את החטיפים שלי מתוקים, אז נראה לי שאת יתר הבננות אטגן לפי המתכון הזה.

צ'ופרים זריזים ממה שיש בבית

מאכלים טבעוניים רבים שיש לרובנו בבית הם לגמרי בטוחים לכלבים, ויש נבחנים שישמחו בהם מאוד. ד"ר שיפרון מדגיש שלא לטגן או לתבל אותם. אפשר להוסיף טיפונת מלח, אבל עדיף שלא.

כלבים יכולים לאכול אבטיח, אבל בלי הקליפה או הגרעינים

דוגמאות למאכלים כאלה: גזר, פלפל, מלפפון, תפוח (ממש חשוב להוציא את הגרעינים!), תפוז, אבטיח, בטטה אפויה, דלעת אפויה, תפוז, גרגירי חומוס ואפילו במבה, טחינה וחמאת בוטנים טבעית (כזו שעשויה רק מבוטנים, ובשום פנים לא חמאה עם קסיליטול, ממתיק קטלני לכלבים).

חטיפים טבעוניים קנויים לכלבים

בשנים האחרונות נכנסו לשוק חטיפים טבעוניים רבים לכלבים. ויש אפילו חנות בשם VegPet, שמוכרת רק מוצרים טבעוניים לבעלי חיים. בפוסט זה אתייחס לחטיפים שניתן לקנות בארץ בלבד. אבל אפשר להזמין חטיפים טבעוניים מחנויות אינטרנטיות מחו"ל שמבצעות משלוחים לארץ.

בנבו (Benevo)
חברה אנגלית שנוסדה ב-2004, ומסיבות אידיאולוגיות מייצרת מיום הקמתה רק מזון טבעוני לבעלי חיים. בארץ אפשר למצוא את המוצרים הבאים שלה: חטיף בנבו טבעוני על בסיס תפוח אדמה וירקות בצורת עצם קשר דנטלי לניקוי שיניים; חטיף טבעוני עם תפוח אדמה מתוק ואורז; חטיף בנבו תרד וקייל; בנבו חטיפי צינורות בטטה פטרוזיליה ומנטה; בנבו מקלות בטטה ואוכמניות; חטיפי צינורות בטטה ואצות; וחטיפי צינורות בטטה וכורכום.

קאמון (Camon)
לחברת Camon האיטלקית יש מבחר עצום של מוצרים לבעלי חיים: צעצועים, חטיפים ואפילו בשמים. לחברה יש ליין חטיפים ועצמות לעיסה על טהרת הצומח. תזהו אותם בזכות הכיתוב 100% vegetal (לא להתבלבל עם הטקסט 100% natural, שנראה דומה). המבחר המלא מוצג בדף הזה באתר החברה. רבים מהחטיפים הטבעוניים של Camon כבר נמכרים בחנויות חיות רבות ברחבי הארץ, כולל החנות הטבעונית VegPet.

יאמיז (yummiz)

תחת המותג יאמיז משווקים מספר חטיפים לכלבים, ששניים מהם טבעוניים: פילה טבעוני עם ברוקולי ומקרון אוכמניות ובטטה טבעוני. תוכלו למצוא אותם בלא מעט חנויות חיות ברחבי הארץ.

יש גם מבחר חטיפים טבעוניים מוכנים לכלבים

פומרי בייקרי (Pomeri)
פומרי היא מאפייה ישראלית שמכינה חטיפים ועוגות לכלבים. אפשר לקנות את המוצרים שלה באתר האינטרנט פומרי, וברבות מחנויות החיות. רוב המוצרים של פומרי טבעוניים, אך יש כמה מוצרים המכילים דבש, גבינת צ'דר ודג בוניטו.

פומרי מציעה ארבעה חטיפים טבעוניים לכלבים: אצות, סלק, כורכום וחמאת בוטנים טבעית; זרעי צ'יה, חרובים וחמאת בוטנים טבעית; כורכום, שמן קוקוס, אצות ורוזמרין; ותפוח, שמן קוקוס, גזר וחמוציות.

פטקס (PetEx)

פטקס, אחת מהיבואניות הגדולות של ציוד ומזון לבעלי החיים, משווקת שני חטיפים טבעוניים בשם Buddy Vegetarian Snack. החטיפים מגיעים בשני טעמים (גזר וסלרי או בטטה וברוקולי), ועל האריזה שלהם מצוין במפורש שאינם מכילים רכיבים שמקורם מהחי. החטיפים נמכרים בחנויות חיות כמו חיש חי, פט פוינט ויער הפרא.


אפשר גם לצ'פר עם ארטיקים טבעוניים: מעבירים שימורי כלבים טבעוניים, למשל של בונבו או V.E.G, לתבנית קרח ומכניסים למקפיא. ומה לגבי מוצרים מעובדים כמו נקניקיות טבעוניות וסלמי טבעוני? ד"ר שיפרון ממליץ שלא לתת מהם לכלבים.

לסיום, ביקשתי מד"ר שיפרון להמליץ על כמה כללי אצבע בבחירת חטיפי כלבים קנויים שיהיו בריאים ככל הניתן. ההמלצות שלו היו לחפש חטיף שלא כולל הרבה שומן ועם מינימום צבעי מאכל. הוא הזכיר להיזהר במיוחד אם הכלב שלך סובל מאלרגיה או ממחלה אחרת שדורשת תזונה מותאמת.

רוצה מתכונים וטיפים גם בשביל עצמך?

בשביל זה יש את אתגר 22!

להרשמה בחינם לאתגר
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך לקרוא