ויטמין B1 (תיאמין)

ויטמין B1 מהצומח

למה צריך ויטמין B1?

לויטמין B1 (תיאמין) תפקיד חשוב בתהליך הפקת האנרגיה בגוף, וכן בהולכה עצבית. כמו כן הוא קריטי לתהליכי גדילה, תיאבון, ושמירה על מערכת עצבים תקינה. הויטמין התגלה בעקבות מחלת הברי-ברי, הפוגעת במערכת העצבים המרכזית. המחלה הייתה נפוצה במזרח הרחוק במאה ה-19. מדענים איתרו את הסיבה להופעת המחלה במעבר מצריכת אורז מלא או אורז שקולף בשיטות מסורתיות, לצריכת אורז לבן שעבר קילוף ושיוף בעזרת מכונות בלבד. הסרת הקליפה מהאורז סילקה את הויטמין, ובחברה שהסתמכה על אורז כמזון עיקרי, היו לכך השלכות חמורות.

ברי-ברי ונזקי מחסור בויטמין B1

מחסור בויטמין B1 גורם לשורה של פגיעות: ירידה במשקל, אי-סדירות בקצב פעימות הלב, הגדלת הלב, חוסר תיאבון, בחילות, הפרעות עצביות, עקצוצים וגירודים, חולשה בשרירים, חולשה כללית, שיתוק ובסופו של דבר מוות. תסמינים אלה מאופיינים כמחלת הברי-ברי. המחלה קטלנית במיוחד בקרב תינוקות. זוכרים את "פרשת רמדיה" משנת 2003, שבה נפגעו קשות ואף נפטרו תינוקות שצרכו תרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) פגומה? גם התינוקות הללו סבלו מ"ברי-ברי", ומחסור בויטמין B1 במוצר הוא זה שגרם לכך.

למי חסר ויטמין B1?

מחלת הברי-ברי עדיין נפוצה כיום בקרב אוכלוסיות עניות במזרח הרחוק ובאפריקה, שהגישה שלהם למזון מוגבלת והאורז מהווה רכיב עיקרי במזונם. המחלה נדירה בעולם המערבי, מאחר שהויטמין נמצא באופן טבעי במזונות רבים, ומוצרי מזון רבים גם מועשרים בו. צריכת הויטמין בישראל נמצאת ברמה מספקת, ואין סיבה לצמחונים וטבעונים לחשוש ממחסור בויטמין זה, במיוחד בקרב אלה הצורכים באופן סדיר דגנים מלאים וקטניות. במערב, מחסור בויטמין B1 מתפתח בעיקר בעקבות שימוש מופרז באלכוהול המוריד את רמות הויטמין בגוף. אנשים נוספים שעלולים להיות חשופים למחסור הם אלו שביצעו ניתוח בריאטרי (קיצור קיבה) ואנשים עם בעיות חמורות במערכת העיכול.

תינוקות

המזון המתאים ביותר לתינוקות יונקים הוא חלב אם. אמהות מיניקות חייבות להקפיד על הרכב מזונן וקל לעשות זאת בהסתמך על מקורות צמחיים, אך מומלץ להתייעץ עם תזונאי/ת המתמצא/ת בתזונה טבעונית כדי לוודא שהתזונה אכן שלמה. בנוסף לכך, ממליצים להשלים לתינוקות יונקים את הויטמינים B12 ו-D. אם נמנעים מהנקה, יש לצרוך תחליף חלב אם מסחרי הולם. בהקשר זה חשוב לציין כי כל תמ"ל, צמחי כחלבי, מבוסס על השלמות של רכיבי מזון שנמצאים באופן טבעי, בכמות הנחוצה, רק בחלב אם. כמו כן, פורמולה צמחית אינה נחותה מפורמולה חלבית, בהנחה ששתיהן מועשרות בכל רכיבי המזון הנחוצים לתינוק. אמנם התמ"ל של חברת רמדיה באותה פרשיה עגומה היה ממקור צמחי, אך הסיבה לכשל אינה קשורה לכך שמדובר בנוסחה צמחית אלא להתנהלות כושלת של החברה, שלא ביצעה בדיקות מספקות לבירור כמות התיאמין בתרכובת.

מזון עשיר בויטמין B1

המקור העיקרי לויטמין B1 הוא דגנים מלאים: חיטה מלאה (כולל קמח מלא או לחם מקמח מלא), קוואקר מלא, אורז מלא וקטניות (עדשים, שעועית, חומוס, טופו וכו'). הויטמין מסיס במים וניתן לצרוך ממנו באופן בלתי מוגבל.

מרק עדשים כתומות סמיך וטעים
מרק עדשים כתומות – עשיר בויטמין B1. צילום: סיגל בן-דוד

דוגמאות למתכונים עשירים בוויטמין B1

זכרו – כל מתכון המכיל דגנים מלאים ו/או קטניות יהיה עשיר גם בויטמין B1.

מקורות

Carpenter, K. (2012). The Discovery of Thiamin. Annals Of Nutrition And Metabolism, 61(3), 219-223.

Chris J. Bates, (2007) Handbook of VITAMINS, Chapter 8 Thiamine, 4th edition.

Wiley, K., & Gupta, M. (2020). Vitamin B1 Thiamine Deficiency (Beriberi). Statpearls Publishing.

U.S. Department of Agriculture, Agricultural Research Service. FoodData Central, 2019. fdc.nal.usda.gov.

 

רוצה לדעת עוד?

אפשר לשאול את התזונאית שלנו באתגר 22

כן, אני רוצה!

אולי יעניין אותך לקרוא