חיזוק האון הגברי בצורה טבעית

האם תזונה מהצומח היא הפתרון?

כרם אביטל דיאטנית קליניתדיאטנית קלינית
  • תזונה מבוססת צומח העשירה בירקות, פירות, אגוזים, זרעים ודגנים מלאים מחזקת את האון הגברי. זאת בעוד ששומן רווי, שמקורו בעיקר במזון מהחי, מזיק לו.
  • לחץ דם גבוה, השמנת יתר וכולסטרול גבוה בדם אינם רק מסוכנים ללב שלנו, אלא גם מזיקים לאון הגברי.
  • תזונה מבוססת צומח מסייעת בהורדת לחץ הדם והכולסטרול, וכן שומרת על משקל תקין. זו אחת הסיבות שתזונה זו מצוינת גם לאון הגברי.

אנשים רבים מתקשים לדמיין את התזונה שלהם ללא בשר, ונראה כי לחלק מהגברים קשה לדמיין אפילו ארוחה אחת בלעדיו. לא פלא שבסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אחוז הנשים הצמחוניות כפול מזה של הגברים, והמצב דומה גם במדינות רבות אחרות. נראה שהקישור בין גבריות לבין אכילת בשר מושרש עמוק בתרבות שלנו. אך האם יש לקשר הזה בסיס אמיתי? האם אכילת בשר משפיעה על האון הגברי, ואם כן באיזה אופן? והאם יש מזונות אחרים שיכולים לסייע לחיזוק האון הגברי בצורה טבעית?

תזונה מבוססת צומח – תזונה מעולה לגברים

מחקרים שונים מצאו שוב ושוב כי תזונה עשירה בירקות, פירות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים היא מצויינת לתפקוד המיני, גם במניעת בעיות של אימפוטנציה וגם לסייע בטיפול. מלח, שהמקור העיקרי שלו בתזונה הוא ג'אנק פוד, וכן שומן רווי, שהמקורות העיקריים שלו בתזונה הם בשר ומזונות אחרים מהחי, מזיקים לאון הגברי.

המחשה מעניינת ומשעשעת לכוח שיש למזון מהצומח לסיוע בתפקוד המיני אפשר למצוא בסרט The Game Changers, המומלץ לצפייה וזמין בנטפליקס. זה אמנם לא מאמר מדעי (וגם לא מתיימר להיות) אבל בהחלט נותן המחשה נאה:

מה שטוב ללב ולבריאות, טוב גם לאון.

תזונה מהצומח יכולה לסייע במניעת מחלות לב, וגם קשורה ב-BMI (מדד מסת גוף) ולחץ דם נמוכים יותר, ורמות שומן נמוכות יותר בדם, ולכן עשויה לסייע גם במניעת אימפוטנציה.
מעבר לתזונה צמחית נמצא במחקרים כיעיל לטיפול בלחץ דם, ברמות כולסטרול גבוהות בדם, ירידה במשקל ומניעת תהליכים דלקתיים המלווים מחלות כרוניות רבות. למעשה, ישנן עדויות לכך שתזונה טבעונית דלת שומן יכולה לעצור ואף לפתוח מחדש עורקים חסומים, ובכך לעצור התפתחות של טרשת עורקים.

הרבה מבעיות הפוריות נגרמות ממחלות שבין השלכותיהן גם סיכון לאימפוטנציה. נמצא אף שהאימפוטנציה עצמה עלולה להוות גורם מנבא למחלות לב, לשבץ ולתמותה באופן כללי. זה לא מפתיע, היות שמחלות לב ואימפוטנציה שתיהן קשורות לזרימת דם לא תקינה וחולקות את אותם גורמי סיכון: השמנת יתר, לחץ דם גבוה, ורמות שומנים גבוהות בדם (וגם גיל ועישון, שאינם קשורים לתזונה).
מחקרים מצאו גם ששינויים בהרגלי החיים בקרב גברים הסובלים מאימפוטנציה, מתוך מטרה לשפר את אונם, עשויים לשפר את בריאותם הכללית ובחלק מהמקרים ממש להציל את חייהם!

מספר מחקרים התמקדו בדיאטה הים–תיכונית, שזו גם הדיאטה המומלצת על ידי משרד הבריאות הישראלי. זו דיאטה המבוססת כמעט כולה על מזונות מהצומח, אך תוך שילוב מעט מזונות מהחי, ונמצאה קשורה במניעת מחלות לב, סוכרת, סוגי סרטן מסויימים ועוד, כך שלא פלא שמדובר בדפוס תזונה המועיל גם לאון.

סוכרת מסוכנת ללב, לעיניים, וגם לאון

עוד מחלה העלולה לגרום לאימפוטנציה ולבעיות פוריות נוספות היא סוכרת, שלמרבה הצער אין מספיק מודעות לסכנותיה הרבות. גם כאן, לתזונה מהצומח נמצא יתרון הן במניעה והן בטיפול במחלה. טבעונים נמצאו חולים בשיעור נמוך יותר במחלה, בעוד שמזונות מהחי כגון בשר, ובחלק מהמחקרים גם ביצים, נמצאו קשורים בסיכון גבוה יותר לסוכרת. מחקר מעניין בנושא מצא סיכון נמוך יותר לאימפוטנציה בקרב חולי סוכרת הצורכים ירקות: הסיכון ירד ב-10% על כל ירק או פרי שהם צרכו ביום.

מה מזיק לפוריות? כולסטרול (שמצוי רק במזון מהחי) ושומן טרנס (שמצוי במזון מהחי באופן טבעי, וכן בחלק מהג'אנק פוד). מחקר מצא כי שניהם קשורים לירידה בפרמטרים שונים של איכות הזרע.

לסיכום, מהמחקרים בתחום עולה באופן חד-משמעי שלא רק שאין לטבעונים שום סיבה לחשוש מבעיות פוריות מיוחדות ביחס לאוכלי-כל, ייתכן שההיפך הוא הנכון: לאור היתרונות המובהקים של תזונה טבעונית במניעת מחלות לב, סוכרת, לחץ דם גבוה ורמות שומנים גבוהות, התזונה הטבעונית דווקא יכולה לסייע במניעת בעיות פוריות בקרב גברים.

אבות המזון

מה בנוגע לסויה?

ישנם גברים החוששים מצריכת סויה, אך לפי הספרות אין ראיות לבעיות עם צריכת סויה בקרב גברים. בנייר העמדה של משרד הבריאות ועמותת עתיד (עמותת הדיאטניות בישראל) בנושא סויה, הם מסכמים וכותבים:

"צריכת סויה לא משפיעה על רמות הורמוני המין בקרב גברים, ולא נמצא קשר בין צריכתה לבין ירידה בפוריות בקרב גברים בריאים ובקרב גברים בעלי בעיות פוריות."

סויה – השפעות בריאותיות נייר עמדה משותף מטעם : עמותת עתיד ומשרד הבריאות (2017)

מקורות

Esposito K, Ciotola M, Giugliano F, et al. Mediterranean diet improves erectile function in subjects with the metabolic syndrome. Int J Impot Res. 2006

Maiorino MI, Bellastella G, Giugliano D, Esposito K. From inflammation to sexual dysfunctions: a journey through diabetes, obesity, and metabolic syndrome. J Endocrinol Invest. 2018

Maiorino MI, Bellastella G, Giugliano D, Esposito K. From inflammation to sexual dysfunctions: a journey through diabetes, obesity, and metabolic syndrome. J Endocrinol Invest. 2018;41(11):1249-1258. doi:10.1007/s40618-018-0872-6

Dong JY, Zhang YH, Qin LQ. Erectile dysfunction and risk of cardiovascular disease: meta-analysis of prospective cohort studies. J Am Coll Cardiol. 2011

Gupta BP, Murad MH, Clifton MM, Prokop L, Nehra A, Kopecky SL. The effect of lifestyle modification and cardiovascular risk factor reduction on erectile dysfunction: a systematic review and meta-analysis. Arch Intern Med. 2011

דיוקסינים וחומרי הדברה סיכום סקר דיאוקסינים ותרכובות PCBs דמויי דיאוקסינים במזון בישראל 2013, משרד הבריאות

קח בריא ותהיה לי בריא?! – סקר אדם טבע ודין לחומרי הדברה בפירות וירקות, 2012

Weight, B., Exposure, P. & Pcbs, B. Review and Dichlorodiphenyldichloroethylene ( DDE ): A Meta-analysis within. (2012).

Leijs, M. M. et al. The influence of perinatal and current dioxin and PCB exposure on reproductive parameters (sex-ratio, menstrual cycle characteristics, endometriosis, semen quality, and prematurity): a review. Biomonitoring 1, 1–15 (2014).

F. N., Exposure, H. & Chemicals, E. Fourth National Report on Human Exposure to Environmental Chemicals. (2009).

Heindel, J. J., Jobling, S., Kidd, K. A. & Zoeller, R. T. Endocrine Disrupting Chemicals – . (2012).

Diamanti-Kandarakis, E. et al. Endocrine-disrupting chemicals: an Endocrine Society scientific statement. Endocr. Rev. 30, 293–342 (2009).

Hagmar, L. Exposure to CB-153 and p , p 0 -DDE and male reproductive function. 19, 2066–2075 (2004).

De Coster, S. & van Larebeke, N. Endocrine-disrupting chemicals: associated disorders and mechanisms of action. J. Environ. Public Health 2012, 713696 (2012).

גורמים תזונתיים שמשפיעים על איכות זרע

Chavarro, J. E., Mínguez-Alarcón, L. et al. (2014). Trans fatty acid intake is inversely related to total sperm count in young healthy men. Human Reproduction (Oxford, England), 29(3), 429–40.

Mínguez-Alarcón, L., Mendiola, J., et al. Dietary intake of antioxidant nutrients is associated with semen quality in young university students. Human Reproduction. (2012).

Gaskins, A. J., Colaci, D. et al.  Dietary patterns and semen quality in young men. Human Reproduction.(2012).

Corona, G., Rastrelli, G., et al. Body weight loss reverts obesity-associated hypogonadotropic hypogonadism: a systematic review and meta-analysis. European Journal of Endocrinology / European Federation of Endocrine Societies. (2013).

Chavarro, J., Furtado, J., Toth, T. & Ford, J. Trans–fatty acid levels in sperm are associated with sperm concentration among men from an infertility clinic. Fertil. Steril.  (2011).

אימפוטנציה מחלות לב וסוכרת

Shamloul, R., & Ghanem, H. Erectile dysfunction. Lancet, (2013).

Vlachopoulos, C. V, Terentes-Printzios, et al. Prediction of cardiovascular events and all-cause mortality with erectile dysfunction: a systematic review and meta-analysis of cohort studies. Circulation. Cardiovascular Quality and Outcomes, (2013).

El-Sakka, A. I., Morsy, A. M., Fagih, B. I., & Nassar, A. H. Coronary artery risk factors in patients with erectile dysfunction. The Journal of Urology. (2004).

Giuliano, F. a, Leriche, A., Jaudinot, E. O., & de Gendre, A. S. . Prevalence of erectile dysfunction among 7689 patients with diabetes or hypertension, or both. Urology (2004).

Wang F, Dai S, Wang M, Morrison H. Erectile dysfunction and fruit/vegetable consumption among diabetic Canadian men. Urology. 2013

Schwartz BG, Kloner RA. How to save a life during a clinic visit for erectile dysfunction by modifying cardiovascular risk factors. Int J Impot Res. 2009

 

יתרונות תזונה מהצומח במניעת מחלות

Yokoyama, Y., Nishimura, K.,et al. Vegetarian Diets and Blood Pressure: A Meta-analysis. JAMA Internal Medicine (2014).

Barnard, N. D., Cohen, J.,et al. A low-fat vegan diet and a conventional diabetes diet in the treatment of type 2 diabetes : a randomized , controlled , 74-wk clinical trial (2009).

Ferdowsian, H. R., & Barnard, N. D.  Effects of plant-based diets on plasma lipids. The American Journal of Cardiology. (2009).

Tonstad, S., Butler, T., Yan, R., & Fraser, G. E. Type of vegetarian diet, body weight, and prevalence of type 2 diabetes. Diabetes Care, (2009).

 

רוצה לדעת עוד ?

אפשר לשאול את התזונאית שלנו באתגר 22

כן, אני רוצה!

אולי יעניין אותך לקרוא