ספר מומלץ: המדריך לטבעונות בריאה

כרם אביטל דיאטנית קליניתדיאטנית קלינית
ספר מומלץ חתול

כל מה שרציתם לדעת על תזונה טבעונית ולא ידעתם את מי לשאול

הספר "המדריך לטבעונות בריאה" ייחודי בנוף ספרי העיון שתורגמו לעברית בנושא זה. נקודת החוזק העיקרית שלו היא המקצועיות והאמינות. הספר נכתב על-ידי דיאטניות קליניות טבעוניות מובילות – ברנדה דיוויס וסנטו מלינה, והגרסה העברית עברה עריכה מדעית של הדיאטנית המצוינת אורית אופיר, חברה ותיקה בפורום תזונה מהצומח של עמותת הדיאטניות בישראל (עמותת עתי"ד). מאחר שמאחורי הספר עומדות דיאטניות העוסקות בייעוץ לטבעונים, מדובר בספר הכי פרקטי שיצא בנושא בעברית עד כה, עם מידע מפורט ומבוסס מחקרית ושפע עצות והנחיות שסוגרות את כל "הפינות". הספר יהיה שימושי ומועיל עבור שוחרי בריאות, טבעונים, וגם דיאטניות ונשות ואנשי מקצוע בתחום התזונה והבריאות, שאינם טבעונים ומעוניינים לדעת כיצד לייעץ לקהל ההולך וגדל שבוחר בתזונה זו.

אורית אופיר - המדריך לטבעונות בריאה
אורית אופיר דיאטנית והעורכת המדעית של הספר

הספר נפתח בסקירה של הסיבות למעבר לטבעונות, כולל התייחסות ישירה לעוולות הנגרמות לבעלי החיים ולכדור הארץ על-ידי תעשיות המזון מהחי. מדובר בבחירה שאינה מובנת מאליה לספר המתמקד בתזונה: רוב הספרים המקדמים תזונה מהצומח מתייחסים אך ורק למניעים הבריאותיים. יש שיטענו שהדבר עלול להחליש את הטיעונים הבריאותיים בזכות המעבר לטבעונות, אך בעיניי ההפך הוא הנכון. פירוט המניעים המוסריים והסביבתיים מזמין את הקורא להסתכלות רחבה על עולם התזונה, מתוך הבנה מעמיקה יותר של ההשלכות הכרוכות במזון מהחי והקשר בין בריאות האדם ובריאות בעלי החיים והסביבה. פרק מיוחד מוקדש למצב בעלי החיים בארץ, ובו סקירה תמציתית ומקיפה של העיתונאית נטע אחיטוב, שמבהירה שאין מדובר בבעיה גלובלית רחוקה או רק בתחלואי התעשייה האמריקאית, אלא גם בבעיה רלוונטית לחיים (עצמם) בישראל.

יתר פרקי הספר עב-הכרס (331 עמודים) עוסקים בעולם התזונה. הפרק השני מונה את היתרונות הבריאותיים של תזונה מהצומח מבחינת מניעה והתגברות על מחלות שונות כגון סוכרת, סוגי סרטן מסוימים, מחלות לב וכלי דם ועוד. חמשת הפרקים הבאים עוסקים ברכיבי התזונה המרכזיים שאנו זקוקים להם – אבות המזון: חלבון, שומן, פחמימות, ויטמינים ומינרלים, תוך סקירה מאירת עיניים של המקורות הטובים יותר ופחות לכל אחד מהרכיבים הללו וניפוץ של מיתוסים נפוצים.

לצד מידע תיאורטי, הספר מפרט כיצד בפועל אוכלים נכון ומשיגים תזונה מאוזנת תוך התאמה לצרכים שונים: ירידה במשקל, עלייה במשקל, הריון, הנקה, ילדים, ספורט וכדומה. זה אמנם לא תחליף לייעוץ אישי, אבל ההתייחסות הפרטנית לצרכים שונים הופכת את הנחיות התזונה מעצות כלליות לכלים מעשיים של ממש.

סקירה נחמדה במיוחד שממחישה את הפנים הרבות שיש לטבעונות מפרטת את היישומים השונים שלה – מהסגנון הקונבציונאלי עליו הכותבות ממליצות דרך תזונה נאה, דלת שומן, ים תיכונית, מקרוביוטית, תזונה המבוססת על אוכל מוכן וגרסאות נוספות. הכותבות מביאות את היתרונות והחסרונות של כל דרך ומאפשרות לבחור בצורה מושכלת יותר בגרסה המועדפת עליך.

מגיעה מילה טובה להוצאת פוקוס על ההשקעה במהדורה העברית של ספר זה. כתזונאית, אני מקווה שהספר יסייע בהנגשת מידע מקצועי ומחקרי על תזונה טבעונית לקהל הרחב, ויעזור למעוניינים בכך להתמיד בטבעונות בריאה וטעימה.

המדריך לטבעונות בריאה - ספר מומלץ
המדריך לטבעונות בריאה, מאת וסנטו מלינה וברנדה דיוויס. עריכה מדעית: אורית אופיר. הוצאת פוקוס, 2015, 331 עמודים.

רוצה לדעת עוד ?

אפשר לשאול את התזונאית שלנו באתגר 22

כן, אני רוצה!

אולי יעניין אותך לקרוא